Geschlechtsunterschiede im selbst eingeschatzten sozial- und Lernverhalten und in den mathematik- und deutschnoten von schulern

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The present study examined gender differences in self-assessments for ten different facets of school-related social and learning behavior as well as for grades in math and German. The sample consisted of N = 3405 students (grades 4-12). The results showed that boys estimate almost all facets lower and score only higher in endurance than girls. Moreover, differences were found for grades in German in favor of the girls. Positive correlations with the grades were approximately equal in boys and girls. Both grades could be explained by positive assessments in cooperation, endurance and concentration, but also by negative assessments in diligence in learning. Good grades in math were also associated with high perceived Independence as well as with low assessments in self-awareness and empathy, whereas good grades in German were also related with low assessments in social contact.

Translated title of the contributionGender differences in self-perceived social and learning behavior and in grades in math and german of students
Original languageGerman
JournalZSE - Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Socialisation
Volume34
Issue number4
Pages (from-to)405-421
Number of pages17
ISSN1436-1957
Publication statusPublished - 2014

Recently viewed

Publications

  1. Friedrich Kittler und der »Mißbrauch von Heeresgerät«
  2. Privatwirtschaftliches Fondsmodell
  3. Clegg, Stewart: Modern Organizations
  4. Schreiben im Mathematikunterricht der Grundschule – Sprachkompetenz diagnostizieren und fördern
  5. The European Commission in justice and home affairs
  6. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  7. Sobre Eyal Weizman, Arquitectura Forense. Violencia en el Umbral de la Detectabilidad, Nueva York: Zone Books, 2017
  8. Eibach, Ulrich: Gott im Gehirn ? – Ich eine Illusion ?, Witten, 3. Aufl. 2010
  9. Gründungsforschungs-Forum 2001
  10. Klassiker und Kanon
  11. Der Beitrag von Studierenden zum Umweltmanagement an der Universität Lüneburg
  12. Richard Caddell and Erik J. Molenaar, eds., Strengthening International Fisheries Law in an Era of Changing Oceans (Oxford/Portland: Hart Publishing, 2019), 512 pp.
  13. Biologische Ästhetik
  14. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 12 [Handlungsformen]
  15. Die Beziehung zwischen CSR und Corporate Sustainability
  16. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen
  17. Internationalisierung von E-Commerce-Geschäften
  18. Über Kunst schreiben
  19. The speech act of ‘offers’ in Irish English
  20. Soziale Herkunft und Kompetenzerwerb
  21. Armut und Gesundheit
  22. Was heißt Bildung im 18. Jahrhundert?
  23. Primary EFL teachers as researchers
  24. Liebe in Zeiten pädagogischer Professionalisierung
  25. „Wir waren auch Flüchtlinge“
  26. Schwärmen
  27. Emanation, Umkehrung, Ausstreichung. (De-)Naturalisierungen in Technik- und Medientheorie
  28. Tourismus auf den Spuren der Schatten des Windes
  29. Incidental jurisdiction in the award in “The ‘Enrica Lexie’ Incident (Italy v. India)” – Part II