Freie Pizzawahl für Informatiker und Wirtschaftsinformatiker: Didaktische Herausforderungen für Informatik und Wirtschaftsinformatik angesichts der digitalen Gesellschaft

Research output: Journal contributionsJournal articlesEducationpeer-review

Authors

Informatics and information management are often seen as the key aspects for leading the way towards the Digital Society. Whereas informatics is often described as the science of fundamentals, the aim of information management is to maximize utility by means of implementing information technology systems. Both disciplineswould benefit froma discussion as to the basic professional occupation of their graduates and the consequent demands on the curriculum. Our view is that they are Change Agents for the socio-technical development of IT-Innovation and IT-transfer. Therefore they require in addition to their professional competence a methodically grounded transdisciplinary knowledge orientation. To this end we will present a catalogue. Both disciplines should increasingly train their vision towards the demands of the Digital Society, which encompasses not only the world of operating systems but also the real world in a context of development and utilization. In the real world, the systematic economic primary motivation frequently plays a minor role. The majority of relevant future questions in the digital society are enacted beyond science or scientific application. However these have a permanently reactive effect on the latter. Reciprocal action and by-products have become a central theme for informatics and information management.

Translated title of the contributionFree pizza selection for computer scientists and business IT specialists: Didactic challenges for computer science and business computer science in the face of the digital society
Original languageGerman
JournalInformatik-Spektrum
Volume36
Issue number1
Pages (from-to)90-98
Number of pages9
ISSN0170-6012
DOIs
Publication statusPublished - 02.2013

Recently viewed

Publications

  1. International sojourn experience and personality development
  2. Biografische Berufswege im Horizont der Gilde Soziale Arbeit
  3. Strategien von Grundschulkindern im Umgang mit Verhältnissen
  4. Polyfluoroalkyl compounds in the East Greenland Arctic Ocean
  5. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  6. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  7. Climatic distribution of tree species in the Atlantic Forest
  8. Global assessment of the non-equilibrium theory of rangelands
  9. Paarbeziehung und Familie als vertragsförmige Institutionen?
  10. CODA - A Groupbase System For Cooperative Design Applications
  11. Editoral: Theoretische Autonomie oder Kritik der Kriminologie?
  12. Design and Development of a Livestock Food Monitoring System
  13. European Management Styles: Gaining Insights from Stereotypes
  14. Religionsunterricht in der konsequent pluralistischen Schule
  15. Expérimentation et évaluation du portail TELL ME MORE CAMPUS
  16. Pathways of Data-driven Business Model Design and Realization
  17. Die Tradition der Pädagogik und die Selbstkritik der Moderne
  18. Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht?
  19. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  20. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  21. GeR/GeRS (Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen)
  22. On the optimal design of insurance contracts with guarantees
  23. Semantic Answer Type and Relation Prediction Task (SMART 2021)
  24. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  25. Auf dem Weg zu einem nachhaltigen Unternehmertum im Handwerk
  26. Leseförderung im Schul- und Unterrichtsalltag implementieren
  27. Die mosaische Unterscheidung oder der Preis des Monotheismus
  28. Die Wechselwirkung zwischen Migrations- und Armutserfahrungen
  29. Unionsrechtlicher Eigentumsschutz und deutscher Atomausstieg
  30. "... ein ungeheuerliches Ding mit plumpen, ungeschickten Gliedern"
  31. Industry Transformation through Sustainable Entrepreneurship
  32. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  33. Interaktive Nachhaltigkeitsberichterstattung von Unternehmen