Die Notwendigkeit der Verhandlung widersprüchlicher Anforderungen an das Lehren von Chemie an einer inklusiven Schule – Eine Fallstudie

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Simone Abels
  • Christine Heidinger
  • Brigitte Koliander
  • Thomas Plotz
Almost worldwide inclusive school systems have been politically enacted and the implementation is a major challenge. Most of the literature concerning inclusive pedagogy focuses on social participation and pedagogical approaches in general, leaving out the transfer of these demands to specific subjects. This paper presents an explorative case study focusing on the conflicts a teacher experienced when teaching chemistry at an inclusive school. Following the steps of the documentary method, the orientational frameworks guiding the teacher’s actions during a chemistry lesson is unveiled. This framework is participation oriented and is in conflict to the demands of both, science and inclusion.
Translated title of the contributionThe Necessity to Negotiate Conflicting Demands on the Teaching of Chemistry at an Inclusive School – a Case Study
Original languageGerman
JournalZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung
Volume7
Issue number1
Pages (from-to)135–151
Number of pages17
ISSN2191-3560
DOIs
Publication statusPublished - 2018

    Research areas

  • Didactics of sciences education - Inclusion, Participation, Subject Teaching, Chemistry, IRE model, Secondary Level I, Documentary Method, Orientation framework

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Application of titanium dioxide nanoparticles as a photocatalyst for the removal of micropollutants such as pharmaceuticals from water
  2. Nachhaltige Entwicklung durch gesellschaftliche Partizipation und Kooperation? – eine kritische Revision zentraler Theorien und Konzepte
  3. Analysis of instantaneous thermal expansion coefficient curve during thermal cycling in short fiber reinforced AlSi12CuMgNi composites
  4. Theodor Dieter, Der junge Luther und Aristoteles: eine historisch-systematische Untersuchung zum Verhältnis von Theologie und Philosophie
  5. Partisanen gibt es hüben und drüben. Das Problem der Undifferenziertheit des Politischen in Rancières Theorie und Adornos Lösung dafür.
  6. Group-level physiological synchrony and individual-level anxiety predict positive affective behaviors during a group decision-making task
  7. Berufsbildung 4.0 - Qualifizierung des pädagogischen Personals als Erfolgsfaktor beruflicher Bildung in der digitalisierten Arbeitswelt
  8. Von Zahlenjongleuren, Gelegenheitsabbrechern und Interpretationsmuffeln – Heuristische Lösungsbeispiele zum mathematischen Modellieren
  9. Szeless, Margarethe: Die Kulturzeitschrift "magnum". Photographische Befunde der Moderne. Marburg: Jonas Verlag für Kunst und Literatur 2007
  10. Effects of Gender and Age Interaction on Sense of Coherence and Subjective Well-Being of Senior High School Students in Northern Ghana
  11. Integrating sense of place in planning and management of multifunctional river landscapes: experiences from five European case studies
  12. Integriertes Flächenmanagement überschwemmungsgefährdeter Gebiete an der niedersächsischen Elbe unter Verwendung OGC-konfomer Services