Uksiążkowienie" jako problem estetyczno-medialny. Obcy - ósmy pasażer Nostromo - studium przypadku

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

There is no literature (e.g. a novel, feature film) without a medium (e.g. a book, film), but one should be clearly differentiated from the other. Particular works can only be compared based on a comparison made between particular means of expression, i.e. media. A production-related and aesthetic approach, which has been regarded as unscientific for a long time, should be replaced by the much more appropriate media-related and aesthetic approach. Werner Faulstich and Ricarda Strobel's reflections on the novelization of film refer to Ridley Scott's picture titled Alien (1979), Richard J. Anobile's movie novel (photonovel) which is based on Archie Goodwin and Walter Simonson's comics as well as to Alan Dean Foster's novelized screenplays. Moreover, references are also made to two popular-science books: Paul Scanlon and Michael Gross's The Book of Alien (New York 1979) and H.R. Giger's Giger's Alien (Basel 1979), which are treated as "books written on the basis of a film". The film Alien deals, in a disguised form, with the topic of a man's fear of a woman as the one who gives birth. It describes the sequence of processes that occur in a woman's body, from conception and pregnancy to birth, as seen by a man who is "on the outside". A man perceives a woman's reproductive capacity, which is unattainable to him, as something alien and disturbing.

Translated title of the contribution"Novelization" as an aesthetic and media issue: Alien - a case study
Original languagePolish
JournalPrzestrzenie Teorii
Issue number22
Pages (from-to)231-259
Number of pages29
ISSN1644-6763
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2014

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Charlotte Szasz

Publications

  1. Contemporary Environmental Accounting
  2. Real-Time Advertising
  3. Throughfall kinetic energy in young subtropical forests
  4. Bedingungen zur Ermöglichung von Bildung und Teilhabe junger Geflüchteter im Kontext digitalisierter Bildungsarrangements
  5. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  6. Jugendleben in stationären Erziehungshilfen Perspektiven von Jugendlichen und Fachkräften im Vergleich
  7. Seltene Metalle - Rohstoffe für Zukunftstechnologien
  8. Einbindung von Stoffstrommanagementwerkzeugen in Arbeitsplatzumgebungen für den betrieblichen Umweltschutz
  9. Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen
  10. Anlage und Durchführung der Internationalen Grundschul-Lese-Untersuchung (IGLU) und ihrer Erweiterung um Mathematik und Naturwissenschaften (IGLU-E)
  11. Was erwarten Medizinstudenten von Vorlesungen in der Kinder- und Jugendpsychiatrie?
  12. Einstellungen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Lehramtsstudierenden bezüglich inklusiven Unterrichts
  13. Partizipation, inklusive Bildung und soziale Teilhabe in Kitas
  14. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  15. Vom schwierigen Vergnügen, sich in der wissenschaftlichen Lehrerbildung zwischen verschiedenen Welten des Denkens und Handelns zu bewegen
  16. Die Praxis der relationalen Milieuforschung
  17. Impulsando estrategias colectivas ciencia-gestión-sociedad para conservar el hábitat de Ziziphus lotus (Hábitat Prioritario 5220)
  18. bwp@-Rezension zu Janika Grunau: Habitus und Studium. Rekonstruktion und Typisierung studentischer Bildungsorientierungen. Wiesbaden: Springer 2016