Die Entwicklung der Rechtschreibkompetenz beim Textschreiben: eine empirische Untersuchung in Klasse 1 bis 4

Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

Authors

Die Rechtschreibkompetenz ist facettenreich: Diktierte Wörter und Sätze stellen andere Anforderungen als selbst verfasste Texte; und die jeweilige Wortwahl hat entscheidenden Einfluss. Die Autorin hat ein Analyseverfahren entwickelt, mit dessen Hilfe es gelingt, die Rechtschreibkompetenz zu messen und dabei diese unterschiedlichen Anforderungen zu berücksichtigen. In ihrer Studie analysiert sie die Entwicklung der Rechtschreibkompetenz von Klasse 1 bis 4 in 120 Lernertexten und vergleicht diese Leistungen mit denen aus Rechtschreibtests. Die Ergebnisse zeigen eindrucksvoll: Was in der Rechtschreibdiagnostik gewöhnlich getestet wird, ist nur eine Facette der Rechtschreibkompetenz, die mit den Leistungen in frei verfassten Schreibungen allenfalls tendenziell übereinstimmt.
Original languageGerman
Place of PublicationFrankfurt am Main
PublisherPeter Lang Verlag
Number of pages203
ISBN (print)978-3-631-59638-8
Publication statusPublished - 2010

Publication series

NameTheorie und Vermittlung der Sprache
PublisherLang
ISSN (Print)0724-9144

Recently viewed

Publications

  1. Nachhaltigkeitsethik
  2. Sustainability, Innovation and Information Technology as Sources of Value Generation
  3. Can not wanting to know be responsible?
  4. Inklusion – aber wie?
  5. Revidierbarkeit, ein Muster der Hypersphäre
  6. Value Creation, Management Competencies, and Global Corporate Citizenship
  7. Hermann Bahr
  8. Development perspectives for the application of autonomous, unmanned aerial systems (UASs) in wildlife conservation
  9. Risk and Security
  10. The power of movement
  11. Shrub management is the principal driver of differing population sizes between native and invasive populations of Rosa rubiginosa L
  12. Relative and absolute scarcity of nature
  13. Distinguishing between struggling and skilled readers based on their prosodic speech patterns in oral reading
  14. Closed-Loop Supply Chain Management - Eine Simulationsstudie
  15. Polarisierung als Strategie. Die Polarisierung des Schweizer Parteiensystems im internationalen Vergleich
  16. Psychological distance modulates goal-based versus movement-based imitation
  17. ‚Descriptio ancilla narrationis‘?
  18. Negotiated third party access
  19. Report on the relative strengths and weaknesses of the United States in PISA 2012 mathematics
  20. Imitation and interindividual differences
  21. Resource Allocation in Startup Teams: Exploring Entrepreneurial Coping with Radical Uncertainty during the Corona Pandemic
  22. Conclusion
  23. Planning nature-based solutions: Principles, steps, and insights
  24. Resisting foundations
  25. Experimental Setup of Dieless Drawing Process for Magnesium Wire
  26. Culture as an Engine of Local Development Processes
  27. New development in magnesium technology for light weight structures in transportation industries
  28. Creating curricula for competence: Findings from a comparison of three sustainability graduate programs