Experts of thoroughness and fanatics of planning? Daring insights into the decision-making of German entrepreneurs

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This paper provides two daring insights into entrepreneurial decision-making: First, we show that the cliché of German entrepreneurs as experts of thoroughness and fanatics of planning is not compatible with effectual decision-making (Sarasvathy, 2001). Stereotypically, German entrepreneurs are supposed to use causal decision-making. This challenges the basic assumption of effectuation as a cross-cultural concept. Second, we shed light on the fuzzy role of entrepreneurial expertise for effectuation. Our study is based on a sample of entrepreneurs (N = 560) and a comparison group of non-entrepreneurs (N = 351). We employed a scenario-based questionnaire to examine participants' causal and effectual decision-making. Our ordered logit models reveal that German entrepreneurs use effectual decision-making more often – despite their image of causal and predictive business planning. Surprisingly, the level of entrepreneurial expertise did not influence this tendency. Hence, the role of entrepreneurial expertise and deliberate practice in effectuation theory has to be rethought.

Original languageEnglish
JournalInternational Journal of Entrepreneurship and Small Business
Volume33
Issue number1
Pages (from-to)132 - 157
Number of pages26
ISSN1476-1297
DOIs
Publication statusPublished - 2018

    Research areas

  • Business planning, Causation, Deliberate practice, Effectuation, Entrepreneurial decision-making, Entrepreneurial expertise, German entrepreneurship, Germany, Ordered logit regression, Prediction, Scenario-based, Thoroughness
  • Management studies
  • Entrepreneurship

Recently viewed

Publications

  1. Sustainability competencies in teacher education
  2. Art und Wirkung von Covenants in Kreditverträgen
  3. Politikberatung in den USA: Ein Vorbild für Europa?
  4. Handbuch für Kommunikations- und Verhaltenstrainer
  5. Kommentierung des § 44 VwGO (objektive Klagehäufung)
  6. Recht auf das Vergessenwerden im Digitalzeitalter
  7. Lehr- und Lehrbedingungen in den Teilnehmerstaaten
  8. Einführende Überlegungen zur Allfinanz-Entwicklung
  9. Differentiating Different Types of Cognitive Load
  10. Zur Qualität ästhetischer Erfahrungen bei Kindern
  11. Die Mutter-Kind-Beziehung ist uns abhanden gekommen
  12. Biocultural approaches to pollinator conservation
  13. Extending the Operation of Existing Biogas Plants
  14. Finanzielle Bürgerbeteiligung in der Energiewende
  15. Visuelle Kommunikationsstrategien im Zusammenspiel
  16. Assessing Corporate Sustainability Through Ratings
  17. Deconstructing corporate sustainability narratives
  18. Kommentierung des § 112 VwGO (Besetzung des Gerichts)
  19. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  20. Internetgestützte Nachhaltigkeitsberichterstattung
  21. Development of Competencies Across the Life Course
  22. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  23. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  24. "Du kannst nicht sehen, was Du nicht erklären kannst«
  25. Reflections on scientific misconduct in management
  26. Advisory systems in pluralistic knowledge societies:
  27. Perspektiven der vergleichenden Politikwissenschaft
  28. Bildungsstandards zwischen Beruf und Wissenschaften
  29. Nature’s contributions to people and quality of life
  30. Artikel 32 AEUV [Zielsetzung der Kommissionsaufgaben]
  31. Artikel 21 EUV [Grundsätze europäischer Außenpolitk]
  32. Wege ins Studium für nicht-traditionelle Studierende
  33. Die deutsche Ökonomik im internationalen Vergleich
  34. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  35. The Absence of ‘race’ in German Discourses on Bildung
  36. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  37. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit