CSR: von der Vision zur Verankerung unternehmerischer Nachhaltigkeit - Eine Frage von Managementbildung

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

Authors

Corporate Social Responsibility (CSR) zählt gegenwärtig zu den Schlüsselbegriffen des Managementvokabulars und der Unternehmenskommunikation. Der Begriff, frei übersetzt als „Übernahme gesellschaftlicher Verantwortung durch Unternehmen“, kann dabei fast alles bedeuten, was alltagssprachlich mit freiwilliger Verantwortungsübernahme im gesellschaftlichen Kontext verbunden wird (vgl. Schaltegger/Müller 2007). Dieser inhaltlichen Weitläufigkeit zum Trotz – oder gerade ihretwegen - vergeht kaum ein Tag, an dem CSR nicht von Wirtschaftsjournalisten oder Konferenzrednern auf die Tagesordnung gebracht wird. Keines der 30 DAX-Unternehmen verzichtet heute auf ein öffentliches Bekenntnis zur gesellschaftlichen Verantwortung (vgl. Blanke et al. 2007). Auch viele Mittelständler zeigen sich in ihrer Außendarstellung umweltbewusst, sozial achtsam und den gesellschaftlichen Problemen in ihrem Umfeld gegenüber aufgeschlossen.
Original languageGerman
Title of host publicationCSR-Bildung
EditorsFabienne Theis
Number of pages14
Place of PublicationWiesbaden
PublisherVS Verlag für Sozialwissenschaften
Publication date01.01.2010
Pages139-152
ISBN (print)978-3-531-16942-2
ISBN (electronic)978-3-531-92165-5
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2010

Recently viewed

Publications

  1. THE PARALLAX OF INDIVIDUATION
  2. Robustness of coherent sets computations
  3. More than a YouTube Channel
  4. An Optimization Approach for Crew Rostering in Public Bus Transit
  5. Cost effectiveness of guided Internet-based interventions for depression in comparison with control conditions
  6. Sprachen in Liechtenstein
  7. New Research on the Deep Seabed and Its Resources
  8. A piezo servo hydraulic actuator for use in camless combustion engines and its control with MPC
  9. Multi-Professional Support
  10. Collaborative design prototyping in transdisciplinary research
  11. Using EEG movement tagging to isolate brain responses coupled to biological movements
  12. A Sensitive Microsystem as Biosensor for Cell Growth Monitoring and Antibiotic Testing
  13. Tuning kalman filter in linear systems
  14. How to support students-learning in mathematical bridging-courses using ITS? Remedial Scenarios in the EU-Project Math-Bridge
  15. NIF4OGGD - NLP interchange format for open German governmental data
  16. An intersection test for the cointegrating rank in dependent panel data
  17. Nonautonomous control of stable and unstable manifolds in two-dimensional flows
  18. Temporal and thermodynamic irreversibility in production theory
  19. Integrating teacher and student workspaces in a technology-enhanced mathematics lecture
  20. Conceptualizing community in energy systems
  21. Lecture2Go
  22. BUSINESS MODELS IN BANKING: A CLUSTER ANALYSIS USING ARCHIVAL DATA
  23. Interplay of formative assessment and instructional quality—interactive effects on students’ mathematics achievement