Professorship for Mathematics and Mathematics Education

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

Das frühe mathematische Lernen ist entscheidend für die gesamte weitere Lernbiographie. Die Arbeitsgruppe beschäftigt sich mit mathematischen Denk- und Lernprozessen aller Kinder im Vor- und Grundschulalter, um theoretische und praktische Einsicht in Prozesse der mathematischen Wissenskonstruktion und deren fördernde und behindernde Bedingungen zu gewinnen.

Ausgehend von der Rekonstruktion mathematikhaltiger Lernprozesse werden Vorschläge zur (Weiter-)Entwicklung des inklusiven Mathematikunterrichts in der Primarstufe mit den beteiligten Akteur*innen erarbeitet.

Aktuell werden insbesondere Fragen des Begründens und Argumentierens in verschiedenen mathematischen Inhaltsbereichen adressiert sowie Lernumgebungen zur Raumvorstellung und Lernsettings zur außerschulischen Weiterentwicklung der räumlichen Orientierung und des alltagsnahen Schätzens entwickelt.

Main research areas

Die Professur für Mathematik und ihre Didaktik beschäftigt sich den folgenden Forschungsgebieten: Mathematisches Lernen im Grundschulalter, mathematische Vorläuferfähigkeiten, Lernschwierigkeiten im Mathematikunterricht, Metaphern und Metonymien im mathematischen Lernprozess sowie mathematisches Begründen in der Grundschule.

  1. Published

    Alltagsorientierung im Mathematikunterricht: Reflektierte Sicht erfordert bewusstes Wahrnehmen und Deuten

    Ruwisch, S., 09.2017, In: Grundschule Mathematik. 54, p. 32-35 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

  2. Published

    AN INVESTIGATION OF LENGTH ESTIMATION SKILLS OF HIGH SCHOOL STUDENTS WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITY

    Huang, H. M. E., Liao, X., Hoth, J., Ruwisch, S. & Heinze, A., 2024, PROCEEDINGS OF THE 47th CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION: VOLUME 3 Research Reports (H – O). Evans, T., Marmur, O., Hunter, J., Leach, G. & Jhagroo, J. (eds.). International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3. p. 73-80 8 p. (Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education).

    Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

  3. Published
  4. Published

    Auf dem langen Weg zur Flexibilität

    Ruwisch, S., 2008, In: Grundschule Mathematik. 5, 17, p. 40-43 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

  5. Published

    Begriffsklärung: Symmetrie: ein vielfältiger Begriff

    Ruwisch, S., 2013, In: Mathematik differenziert. 4, 3, p. 10-13 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

  6. Published

    Begründen bei Geometrieaufgaben der Grundschule: Eine Untersuchung der schulischen Anforderungen und der Kompetenzen im dritten und vierten Schuljahr

    Gerloff, S., 2021, Wiesbaden: Springer Spektrum. 408 p. (Perspektiven der Mathematikdidaktik (PERMA))

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

  7. Published

    Begründen? Warum? Anschauliches Begründen auf verschiedenen Wegen im Geometrieunterricht der Grundschule

    Ruwisch, S., 12.2019, In: Grundschule Mathematik. 63, p. 2-3 2 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

  8. Published

    Bekommst Du vorgelesen?

    Rink, R., 2009, In: Grundschule Mathematik. 6, 21, p. 10-13 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

  9. Published

    Bereit für Flexibilität? Operationsverständnis und verschiedene Rechenstrategien als Grundlage für Flexibilität

    Ruwisch, S., 09.2020, In: Grundschule Mathematik. 66, p. 4-7 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

  10. Published

    Beschreibende Statistik

    Ruwisch, S., 2009, In: Grundschule Mathematik. 6, 21, p. 40-43 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...18 Next

Recently viewed

Publications

  1. Führt Selbstüberschätzung des CEO zu einer sinkenden Rechnungslegungsqualität und zu negativen Marktreaktionen?
  2. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  3. Multiscale solutions of the electromagnetic continuity differential equation using packets of harmonic wavelets
  4. Microbial nutrient limitation and catalytic adjustments revealed from a long‐term nutrient restriction experiment
  5. Limitations of Protected Areas Zoning in Mediterranean Cultural Landscapes Under the Ecosystem Services Approach
  6. A fault detection and data reconciliation algorithm in technical processes with the help of haar wavelets packets
  7. The measurement time required for determining total NH3 losses after field application of slurries by trail hoses
  8. Individual motivation among entrepreneurs in the creative and cultural industries: A self-determination perspective
  9. "Doing" Sustainability Assessment in Different Consumption and Production Contexts-Lessons from Case Study Comparison
  10. Leveling up? An inter-neighborhood experiment on parochialism and the efficiency of multi-level public goods provision
  11. Erratum to Perceived organizational support and intention to stay in host countries among self-initiated expatriates
  12. Extensive margins of imports, productivity and profitability: First evidence for manufacturing enterprises in Germany
  13. Governance change and governance learning in Europe: stakeholder participation in environmental policy implementation
  14. Der Einfluss der MINIPHÄNOMENTA auf die methodisch-formalen Fähigkeiten von Schülerinnen und Schülern der Primarstufe
  15. Range-wide genetic structure and diversity of the endemic tree line species Polylepis australis (Rosaceae) in Argentina
  16. A longitudinal analysis of the knowledge and application of sustainability management tools in large German companies
  17. Analyzing different types of moderated method effects in confirmatory factor models for structurally different methods
  18. Embodying relationality through immersive sustainability solutions with Indigenous communities in the Ecuadorian Amazon
  19. Habitat invasion risk assessment based on Landsat 5 data, exemplified by the shrub Rosa rubiginosa in southern Argentina
  20. A rough-and-ready cluster-based approach for extracting finite-time coherent sets from sparse and incomplete trajectory data