Professorship for German Language and Language Instruction

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The professorship for “German Language and its Didactics” focuses on the connection of linguistic and didactic issues in order to develop the teaching and learning processes of students of different ages in and through language teaching on a scientific basis. Aspects of linguistic socialization, acquisition and development processes in speech and written language, as well as continuous language education are related to the design of language teaching areas (writing, spelling, grammar teaching, work on oral language use) and are founded on linguistics.

Cooperations

Through active participation in the inter-faculty project band, students are offered the opportunity to practice empirical based in initial forms of language teaching research both through seminars at the university and in the school-based practical field of German teaching. Through this, students get to generate their own innovative ideas on language teaching, test them in school and develop them further in cooperation with school-based German teachers and the supervising professorship.

Main research areas

The research at the chair is focussed on the recording of primary multilanguage learning and acquisition processes in child and adolescent learners as well as on the conception of adequate teaching and learning formats for language teaching in primary and secondary schools, including the development of corresponding teaching media.

  1. 2024
  2. Wissenschaftliche Stellungnahme zum KC Sekundarstufe I (Deutsch)

    Neumann, A. (Reviewer), Wagner-Thombansen, J. (Reviewer) & Yilmaz Wörfel, S. (Reviewer)

    10.202415.12.2024

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantTransfer

  3. 2021
  4. (Fach)Sprachliche (Ko-)Konstruktionen im Schriftspracherwerb: Auf der Suche nach einer Sprache über das Schriftsystem

    Weinhold, S. (Speaker), Jagemann, S. (Speaker) & Bormann, F. (Speaker)

    26.06.2021

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  5. Textschreiben in heterogenen Grundschulklassen - Schreiben in Kontexten

    Weinhold, S. (Speaker)

    16.03.2021

    Activity: Talk or presentationtalk or presentation in privat or public eventsTransfer

  6. 2020
  7. Individuelle Entwicklungsverläufe im Rechtschreiben

    Weinhold, S. (Speaker)

    17.01.2020

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  8. 2019
  9. Sprache in fachlichen Lehr-Lernprozessen

    Weinhold, S. (Speaker) & Jagemann, S. (Speaker)

    15.03.201916.03.2019

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  10. Die Wiederentdeckung des Rechtschreibwortschatzes. Rechtschreibunterricht zwischen Politik, Praxis und Wissenschaft

    Weinhold, S. (Speaker)

    01.03.2019

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  11. Ruhr-Universität Bochum (Publisher)

    Weinhold, S. (Editor)

    2019 → …

    Activity: Publication peer-review and editorial workEditor of seriesResearch

  12. 2018
  13. Schrift: klar strukturiert - voller Bedeutung - gut lehr- und lernbar

    Weinhold, S. (Speaker)

    07.12.2018

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesTransfer

Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

Recently viewed

Researchers

  1. Walter Kamps

Publications

  1. Konzeptionelle Äquivalenz von Kompetenzmessungen in den Naturwissenschaften zwischen NEPS, IQB-Ländervergleich und PISA
  2. Besprechung des Buches: Wenger, C.: "Jenseits der Sterne. Gemeinschaft und Identität in Fankulturen. Zur Konstitution des Star Trek-Fandoms"
  3. Luxury Brands as Employers
  4. German Academia heading for sustainability?
  5. Die Begegnungen der Gegner
  6. Europäische Währungsunion
  7. Handels- und steuerbilanzielle (Teil)-Gewinnrealisierung bei (langfristigen) Werkverträgen
  8. Geschlechtsspezifische Wirkung von Anreizsystemen?
  9. Praedicatio Identica
  10. Durch Coaching Führungsqualitäten entwickeln
  11. Egalitarian Norm Messaging Increases Human Resources Professionals’ Salary Offers to Women
  12. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 11 [Ziele der GASP]
  13. Perspektiven der Energiepolitik in Deutschland
  14. Direkte Demokratie in Mittel- und Osteuropa. Befunde und Perspektiven des internationalen Vergleichs
  15. Der Betrachter ist im Bild.
  16. Green Finance
  17. Ausbreitung von Pflanzen durch Schalenwild
  18. Geschlechtergerechtigkeit und Nachhaltige Entwicklung - Konturen einer Verbindung
  19. Arbeitszeiten von Ärzten – Tabellenband zu Auswertungen des Mikrozensus 2009 und der FFB-Ärzteumfrage 2002
  20. Das Gesamtprojekt "Internes Rating" des Bank-Verlags - Eine Betrachtung aus der Sicht kleiner und mittelständischer Banken
  21. Externalisierungspolitik als "travelling model"
  22. Heiko Miskottes Israel-Theologie als theologisches Kaleidoskop
  23. Organisationaler Wandel in Buchverlagen
  24. Kaufrecht und Werkvertragsrecht – ein systematischer Vergleich (Teil 1)
  25. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Allgemeine Leistungen
  26. You'll better stay at home?- Studies on the Recreational Effects of Holidays and Holiday Tourism
  27. Netzwerkbasierte Betrachtung von ko-konstruktiven Interaktionsprozessen im Unterricht – Ein Ansatz zur Beschreibung und Analyse von Angebot und Nutzung
  28. Erfolgsfaktoren und Indikatoren für erfolgreiches Wasserressourcenmanagement
  29. Professionelle Wahrnehmung von Elterngesprächen von Lehramtsstudierenden im Bachelor
  30. Begleitforschung zum NRW-Förderprogramm Meistergründungsprämie für Existenzgründungen im nordrhein-westfälischen Handwerk
  31. Zugänge zu europäischer Berufsbildungspolitik
  32. Gesetz über Unterlassungsklagen bei Verbraucherrechts- und anderen Verstößen (UKlaG)
  33. Gemeinschaft und Gesellschaft
  34. Fotografie als illegitime Kunst