Web-based depression treatment for type 1 and type 2 diabetic patients: a randomized, controlled trial

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • K.M.P. Van Bastelaar
  • F. Pouwer
  • Pim Cuijpers
  • Heleen Riper
  • F.J. Snoek
OBJECTIVE: Comorbid depression is common in patients with type 1 and type 2 diabetes, adversely affecting quality of life, diabetes outcomes, and mortality. Depression can be effectively treated with cognitive behavior therapy (CBT). The Internet is a new and attractive method for delivering CBT intervention on a large scale at relatively low costs. This study evaluated the effectiveness of Web-based CBT for depression treatment in adults with type 1 or type 2 diabetes, with minimal guidance. RESEARCH DESIGN AND METHODS: A randomized controlled trial was conducted in the Netherlands in 255 adult diabetic patients with elevated depressive symptoms. Primary outcomes were depressive symptoms. Secondary outcomes were diabetes-specific emotional distress and glycemic control. Assessments were at baseline, after treatment, and at the 1-month follow-up. RESULTS: The Web-based CBT was effective in reducing depressive symptoms by intention-to-treat analyses (P = 0.04, d = 0.29; clinical improvement 41% vs. 24% P < 0.001) and by per-protocol analyses (P < 0.001, d = 0.70; clinical improvement, 56% vs. 24% P < 0.001). The intervention reduced diabetes-specific emotional distress (P = 0.03) but had no beneficial effect on glycemic control (P > 0.05). CONCLUSIONS: Web-based CBT depression treatment is effective in reducing depressive symptoms in adults with type 1 and type 2 diabetes. In addition, the intervention reduces diabetes-specific emotional distress in depressed patients.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftDiabetes Care
Jahrgang34
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)320-325
Anzahl der Seiten6
ISSN0149-5992
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.2011

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Paul Zeise

Publikationen

  1. Die Rolle der Lehrerpersönlichkeit angesichts der Möglichkeiten digitaler Technik
  2. EU Asylum Policies
  3. RAF und der neue "Faschismus"
  4. Johannes Zachhuber: Theology as Science in Nineteenth-Century Germany: From F. C. Baur to Ernst Troeltsch
  5. Kognitive Aktivierung und Strukturierung durch Aufgaben
  6. A Place Apart: Opportunities in Developing
  7. Gendersensible Didaktik
  8. Institutional rearrangements in the north Luangwa ecosystem
  9. Hast du heute schon gelebt?
  10. Ecological and social outcomes of urbanization on regional farming systems
  11. Appointing to Govern: Party Patronage in Europe
  12. Nachhaltigen Konsum fördern durch partizipative Interventionsentwicklung in Bildungseinrichtungen
  13. Quantum chemical calculation of the vapor pressure of volatile and semi volatile organic compounds
  14. No Roots
  15. Gefährder
  16. Books on World Art from the 1920s
  17. Abschluss des Vertrages
  18. Trainingslager mit Kindern und Jugendlichen
  19. Buche oder Eiche
  20. Gewalt
  21. Das Management der Kunden
  22. Ertrags-/Risikooptimierung von Nachhaltigkeitsfonds
  23. Das Subjekt und die Atmosphären, durch die es ist
  24. Environmental and operational sustainability of airports
  25. Exports and productivity
  26. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  27. Der Zusammenhang von Schulleitungshandeln, Unterrichtsgestaltung und Lernerfolg
  28. Four decades of research on alexithymia
  29. The sources of international investment law
  30. Profitables Wachstum durch Neukundengewinnung
  31. Semesterbegleitende Unterstützung von Tutoren zum feed-backorientierten Korrigieren von Übungsaufgaben in einer Erstsemestervorlesung
  32. Mathematische Kompetenz