School Leader Trust and Collective Teacher Innovativeness: On Individual and Organisational Ambidexterity’s Mediating Role

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Surrounded by an environment of constantly changing social, technological, and natural conditions, today’s schools must dynamically improve and adapt to these conditions in order to survive. In this context, school leaders play an important role as the main drivers of innovation and change in education, trusting their team of teachers, and encouraging teachers’ innovativeness. Against this background, our study highlights the importance of creating an innovative working climate characterised by trust and experimentation. Our study is based on a cross-sectional, randomised and representative data set of N = 411 school leaders in Germany and applies mediated structural equation modelling. It examines the effect of school leader trust in teachers on teachers’ collective innovativeness as a prerequisite for school improvement and change, and the mediating role of individual and organisational exploration and exploitation as components of ambidexterity. The results of our analysis point to three main findings: First, school leaders’ trust in teachers has a significant direct relationship with teachers’ collective innovativeness. Second, the mediating variables of both school leader and school exploration have significant relationships with collective teacher innovativeness. Third, school leader exploration and exploitation are micro-foundations of organisational ambidexterity. By identifying manageable levers of change and providing prescriptive guidance on how schools can respond to dynamically changing environments, our study has implications for a theory of school improvement and change, for the practice of school improvement and change, and for education policy and frameworks for the training and professional development of teachers in general and school leaders in particular.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEducational Review
Jahrgang77
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)351-380
Anzahl der Seiten30
ISSN0013-1911
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2023 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Die Wirkung von Kontakt in der inklusiven Handballinitiative Freiwurf Hamburg - Ergebnisse aus NEvaFrei
  2. Vertrag über den Austritt des Vereinigten Königreichs von Großbritannien und Nordirlands über den Austritt aus der Europäischen Union - Einführung und Vertragstext
  3. Heimliche stallaufnahmen aus gesellschaftlicher sicht im wechselspiel zwischen landwirtschaft, tierschutzorganisationen und staatlichen kontrollmechanismen
  4. Psychische Gesundheit aus Sicht von Schulleitungen
  5. Angelika, Henschel (2019): Frauenhauskinder und ihr Weg ins Leben. Das Frauenhaus als entwicklungsunterstützende Sozialisationsinstanz (357 Seiten). Opladen, Berlin und Toronto: Barbara Budrich Verlag
  6. Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  7. Qualitätsentwicklung von Bewegungs-, Spiel- und Sportangeboten im Ganztag – Ansatzpunkte für einen Orientierungsrahmen
  8. Untersuchungen von Transfereffekten musikalischer Angebote. Ergebnisse aus der Studie Wirkungen und langfristige Effekte musikalischer Angebote (WilmA-Teilprojekt Transfer)
  9. Zum Zusammenhang von sportunterrichtsbezogenem Wissen, sportunterrichtlicher Leistung und sprachlichen Fähigkeiten von Schülerinnen und Schülern
  10. Un/Ordnungen denken. Über symbolische Erschließung der Kultur und die Frage als Antwort
  11. On Hacktivist Pornography and Networked Porn
  12. Förderung von Gesundheit und Gesundheitskompetenz in der Lehrkräftebildung – Eine Seminarkonzeption zur Lehrkräftegesundheit und dem Umgang mit beruflichen Belastungen
  13. Social capital strengthens agency among fish farmers
  14. § 61 Sozialistische Republik Vietnam