Long-term trends in tree-ring width and isotope signatures (δ13C, δ15N) of Fagus sylvatica L. on soils with contrasting water supply

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

We investigated long-term responses (since 1850) of Fagus sylvatica (Luxembourg; central Europe) to shifts in temperature, precipitation, and nitrogen deposition by analyzing diameter at breast height (DBH) increment, basal area increment (BAI), and tree-ring stable isotopes (δ13C, δ15N). We compared stands on soils with contrasting water supply (Regosols and Cambisols with an available water capacity of ca. 40 and 170 mm, respectively) and of two different age classes (ca. 60 vs. 200 years). All stands showed a peak in DBH increment in the decade 1978–1987, but a decline in increment growth in subsequent decades. In addition, BAI declined in mature stands in the last two decades. Decreasing increment rates were attributable to an increasing drought limitation of stands, mainly induced by increasing temperatures in the last two decades. Contrary to our expectations, stands on Cambisols showed a similar susceptibility to shifts in temperature and precipitation as stands on Regosols, suggesting a strong adaptation of the respective ecotypes grown at dryer sites. This result was in line with long-term trends for tree-ring δ13C signatures, which did not differ significantly between stands on Cambisols and Regosols. Climate impacts on tree-ring δ15N signatures were low. High spring precipitation and temperatures caused increasing and decreasing δ15N values, respectively, but only in mature stands on Cambisols. Stands on Regosols tended to have lower δ15N values than stands on Cambisols. Decreasing δ15N values in recent decades suggest an increasing impact of allochthonous N loads with isotopically lighter N.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEcosystems
Jahrgang16
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)1413-1428
Anzahl der Seiten16
ISSN1432-9840
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.2013

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. BMC Medical Education (Zeitschrift)
  2. Centrist Anti-Establishment Parties and their Struggle for Survival
  3. Wissensintegration und Wissenstransfer in der transdisziplinären Nachhaltigkeitsforschung: Das Beispiel Global TraPs
  4. Five reasons why we think Agre’s ‘Surveillance and Capture’ is a classic STS paper
  5. Review of Income and Wealth (Zeitschrift)
  6. Parameter-Korrelation aus den Tagesganglinien einer Kläranlage
  7. Norddeutscher Bankentag - NBT 2019
  8. 11th INTECOL Congress 2013
  9. International Journal of Educational Management (Fachzeitschrift)
  10. Videobasierte Fallarbeit in inklusionsbezogenen Seminaren
  11. Vortrag: Weiter auf der Suche nach der richtigen Methode?: Ergebnisse einer Langzeitstudie über Effekte eines Unterrichts mit "Fara und Fu", "Tobi", "Lesen durch Schreiben" und der "Silbenanalytische Methode"
  12. Advanced Institute of Management Research (AIM) (Externe Organisation)
  13. Lost in Translation 2004
  14. Assessing Writing - An International Journal (Zeitschrift)
  15. Alternative Perspectives On The Social Organization Of Art
  16. Audits, Siegel, Zertifikate - Glaubwürdige Nachhaltigkeit? - 2011
  17. Einsatz rekonfigurierbarer Systeme in der BIONIK-Forschung
  18. Education veering towards sustainability: Co-producing a set of indicators for assessing Education for Sustainable Development in German speaking countries
  19. 10 Punkte für ein gelingendes Mädchen- und Jungenleben auf dem Land
  20. Ringvorlesung "Gender und Diversity" 2009
  21. Offene Beziehungen
  22. Hispanorama - Zeitschrift des Deutschen Spanischlehrerverband (Zeitschrift)
  23. Workshop Innovationsverbund Nachhaltiger Mittelstand - 2011
  24. Pädagogische Erwerbsarbeit im System des lebenslangen Lernens: Berufliche Selbstbeschreibungen und wechselseitige Funktions- und Aufgabenzuschreibungen
  25. Weiterbildung zur Elternkurs-Trainerin „Macht euch stark für starke Kinder“
  26. Aquifer Carbon Dioxide Treatment (ACT) - Results of the 2nd Field Test.
  27. Workshop: Wie adaptiv ist (mein) Unterricht? videobasierte Selbst- und Fremd-reflexion in der Lehrkräftefortbildung
  28. Konstitution transdisziplinärer Forschungsfelder
  29. Researching Historical Exhibitions. The Example of Les Immatériaux