Is the joke on you? The impact of sexist humour and gender dynamics on interpersonal work outcomes

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

(Workplace) humour can have positive effects on interpersonal (workplace) relationships. However, sexist humour–a form of subtle discrimination that communicates disparagement or degradation at the expense of (mainly) women in a humorous manner–might be highly detrimental in various ways. Despite sexist humour being pervasive in the workplace, little is known about when, how, and why sexist humour impacts the recipients and their work relationship with the initiator. With two pre-registered studies, theoretically based on affective events theory and social identity theory, this research advances knowledge on the interpersonal effects and gender dynamics of sexist humour at work. In the experimental Study 1, 255 participants rated an actor telling a (non-)sexist joke. In the field Study 2, 170 participants recalled a (non-)sexist humour event they encountered at work. Both studies produced converging results: Recipients of sexist humour were less willing to collaborate with the humour initiator and perceived them as less competent; this was psychologically explained by elevated negative affect. These detrimental effects particularly emerged when a man (vs. woman) initiated sexist humour toward a woman (vs. man).

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftEuropean Journal of Work and Organizational Psychology
Jahrgang34
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)144-159
Anzahl der Seiten16
ISSN1359-432X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2024 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Patrick Wolf-Farré

Publikationen

  1. Betriebsklima und Unternehmenskultur
  2. Genetic responsibility in Germany and Israel
  3. Jenseits von links und rechts?
  4. Statistik für Soziologen 2
  5. The Termination of International Sanctions
  6. Erziehung und Evolution
  7. Gesundheitskompetenz von Studierenden. Befunde und Interventionsansätze
  8. Ein diversitätssensibles Einspielen
  9. Halboffene Weidelandschaften in Deutschland
  10. Gab es 1989/90 eine Stunde Null der deutschen Verfassungsgeschichte?
  11. Live spielen
  12. Praxis des Erziehenden Sportunterrichts: Fahren, Rollen, Gleiten
  13. Synthetic History
  14. § 844 Ersatzansprüche Dritter bei Tötung
  15. "Why, White Man, Why?" White Australia as the addressee of apostrophe in contemporary aboriginal writing
  16. The moratorium on nuclear energy
  17. Die Leuphana Graduate School
  18. Krassheiten
  19. Zwischen Ein- und Ausschluss der ‚Anderen‘. (Dis-)Kontinuitäten rassistischer und ökonomistischer Argumentationen im Diskurs um Migration von der ‚Gastarbeit‘ bis heute
  20. "Versuch macht klug", Teil 5
  21. Herausforderungen der Demokratie
  22. Äquivalenz der Erfassung mathematischer Kompetenzen in PISA 2012 und im IQB-Ländervergleich 2012
  23. Key Competence: Gender
  24. Datenverarbeitungssystem 1
  25. Emotional benefits in saturated markets
  26. Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen
  27. Welchen Beitrag leistet die peer group für die Lesemotivation von Schülerinnen und Schülern zu Beginn der Sekundarstufe?
  28. Beeinflusst das Besetzungsprofil von Prüfungsausschüssen das Auftreten von Unregelmäßigkeiten in der Rechnungslegung?
  29. Politics, embodiment, everyday life
  30. Another new museum?
  31. Wahlsystemwandel in Mittelosteuropa
  32. Medienästhetik
  33. Testimony/Bearing Witness
  34. Music City
  35. Rhetorische Impulse aus der US-amerikanischen Homiletik
  36. Übergänge in die Offene Hochschule durch Learn-Life-Balance und Diversity-Strategien