DaZKom - a Structure Model of Pre-service Teachers' Competency for Teaching German as a Second Language in the Mainstream Classroom

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

There is an absence of empirically based standards for pre-service teacher education regarding competencies in the field of German as a Second Language (GSL) needed for being able to adequately facilitate second language learners in the mainstream classroom. The DaZKom study aims to fill this gap by providing a theoretical framework and competency model in this field for pre-service teachers of all subjects. This article primarily focuses on the rationale, generation, and explication of the GSL competency model, which discerns three dimensions: subject-specific registers, multilingualism, and didactics. The model also describes three competency stages, which are based on the first three stages of the Five-Stage Model of Adult Skill Acquisition by Dreyfus & Dreyfus (1986). In order to empirically measure preservice teachers’ GSL competencies, a paper and pencil test was developed on the basis of the model and tested on a large sample of pre-service teachers; the model was further content validated by a group of experts from the field of GSL and educational science.
OriginalspracheEnglisch
TitelProfessionelle Kompetenzen angehender Lehrkräfte im Bereich Deutsch als Zweitsprache
HerausgeberTimo Ehmke, Svenja Hammer, Anne Köker, Udo Ohm, Barbara Koch-Priewe
Anzahl der Seiten23
ErscheinungsortMünster
VerlagWaxmann Verlag
Erscheinungsdatum2018
Seiten261-283
ISBN (Print)978-3-8309-3243-7
ISBN (elektronisch)978-3-8309-8243-2
PublikationsstatusErschienen - 2018

Zugehörige Projekte

  • Professionelle Kompetenzen angehender LehrerInnen (Sek I) im Bereich Deutsch als Zweitsprache (DaZ)

    Projekt: Forschung

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. The identification of up-And downstream industries using input-output tables and a firm-level application to minority shareholdings
  2. Molecular analyses and species distribution models indicate cryptic northern mountain refugia for a forestdwelling ground beetle
  3. Untersuchungen zur Entwicklung von Anpassungsstrategien an den Klimawandel für die Überflutungsflächen an der unteren Mittelelbe.
  4. Exploring the potential of using priority effects during ecological restoration to resist biological invasions in the neotropics
  5. Genetic diversity and population structure of the endangered insect species Carabus variolosus in its western distribution range
  6. J.N. Mohanty: Phenomenology. Between Essentialism and Transcendental Philosophy, Evanston, Illinois: Northwestern University Press 1997
  7. Dynamik von Artenvielfalt und Artenzusammensetzung krautiger Gefäßpflanzen in gezäunten und ungezäunten Vergleichsflächenpaaren
  8. Editors’ Conversation with German Art Historians Oona Lochner and Isabel Mehl: Writing Like a Feminist—In Dialogue with Carla Lonzi
  9. Kunst- und Kulturproduktion im Bezugsrahmen von Pierre Bourdieus Theorie und die kultursoziologische Analyse sozialer Bewegungen
  10. PluraL - Qualifizierung Lehramtsstudierender für multilinguale und diverse Lernumgebungen in einer postmigrantischen Gesellschaft
  11. Lehrerbildung - besser interaktiv? Videokonferenzen als digitale Brücke zwischen Theorie und Praxis in der Englischlehrerausbildung
  12. Environmental heterogeneity drives fine-scale species assembly and functional diversity of annual plants in a semi-arid environment
  13. Buchbesprechung: Wolfgang Wildfeuer: Kommunikation - Moderation - Mediation. Ein Trainingsprogramm für Schüler und Lehrer. Juventa 2006
  14. +1: Rodrigo Nunes, "Organisation of the Organisationless: Collective Action after Networks", Mute, London and Post-Media Lab, Lüneburg 2014
  15. Axel Roch: Claude E. Shannon: Spielzeug, Leben und die geheime Geschichte seiner Theorie der Information. gegenstalt. Berlin 2009, 254 S.
  16. Preference Organization and Cross-Cultural Variation in Request Responses: A Corpus-Based Comparison of British and American English
  17. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenz in PISA, im IQB-Ländervergleich und in der National Educational Panel Study (NEPS)