Welchen Beitrag leistet die peer group für die Lesemotivation von Schülerinnen und Schülern zu Beginn der Sekundarstufe?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Interest in the acquisition of reading literacy and reading motivation by means of schooling and extracurricular activities has grown in the years since the publication of the PISA 2000 study. Whereas the role of the family in reading socialization is well established, little is known about the influence of children’s same-age friends on their motivation to read. Therefore, a sample of N = 501 children who were ten to eleven years old and attended fifth grade in three different school tracks (Hauptschule, Realschule, Gymnasium) was asked by means of a questionnaire. A structural equation model showed that participants’ perceptions of their peer group’s attitude towards reading contributed to explaining their reading motivation besides gender and reading related self-perceptions.
Translated title of the contributionWhat is the Contribution of the Peer Group to the Reading Motivation of Secondary School Students?
Original languageGerman
JournalPsychologie in Erziehung und Unterricht
Volume57
Issue number4
Pages (from-to)241-256
Number of pages16
ISSN0342-183X
DOIs
Publication statusPublished - 2010

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Angewandte Kulturwissenschaften an der Universität Lüneburg
  2. Weitere Vereinfachung des Abfallrechts
  3. The Impact of R&D Activities on Exports of German Business Services Enterprises
  4. Strategisches Supply-Chain-Risikomanagement
  5. Bioethische Aspekte des Klonierens von Tieren
  6. Cumulating evidence in environmental governance, policy and planning research: towards a research reform agenda
  7. Beruf aus Berufung?
  8. Theoretische Ansätze zur Erklärung des Strategieverhaltens von kleinen und mittleren Unternehmen
  9. 4. Personal initiative
  10. Leuphana Sommerakademie
  11. Digitale Public Health
  12. Die Akzeptanz des Kündigungsschutzes
  13. Ansätze zur Leistungserfassung im Wissens- und Technologietransfer aus Hochschulen in Deutschland
  14. Überwindung von Hochschul- und Fachkulturen!?
  15. Der Mittelstand: Forschungsansätze zur Sicherung der Zukunftsfähigkeit
  16. Angst. Zu Transformationen einer Emotion in Ernst Jüngers „In Stahlgewittern“ und seinen originalen Kriegstagebüchern 1914–1918
  17. The Human Aspect of Cross-Border Acquisition Outcomes: The Role of Management Practices, Employee Emotions, and National Culture
  18. Mythen der Circular Economy
  19. Engaging Teacher Educators with the Sustainability Agenda
  20. Kompetenzen mathematisch begabter Grundschulkinder erkunden und fördern
  21. Manufacturing Individual Opinions
  22. Wie wird Unterrichtskommunikation gelehrt? Beispiele aus universitärer, schulischer und Veröffentlichungspraxis
  23. Corporate Governance in der monistischen Societas Europaea
  24. Gender-Mainstreaming-Aspekte im Rahmen von Anrechnungsverfahren
  25. "Meine Seele verblutet an der Sehnsucht nach dem verlorenen Paradies"
  26. Pfade durch den Bücherdschungel
  27. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  28. Prüfung der nichtfinanziellen Erklärung und der Erklärung zur Unternehmensführung durch Aufsichtsrat und Abschlussprüfer
  29. Sind wir bereit für eine Musikwirtschaft 5.0?
  30. Walter Benjamin zur Einführung
  31. Réfléxivité et Système. Le débat sur l'ordre et L'auto-organisation dans les années 1970