The Role of Output Vocabulary in T2T LMs for SPARQL Semantic Parsing

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

In this work, we analyse the role of output vocabulary for text-to-text (T2T) models on the task of SPARQL semantic parsing. We perform experiments within the the context of knowledge graph question answering (KGQA), where the task is to convert questions in natural language to the SPARQL query language. We observe that the query vocabulary is distinct from human vocabulary. Language Models (LMs) are pre-dominantly trained for human language tasks, and hence, if the query vocabulary is replaced with a vocabulary more attuned to the LM tokenizer, the performance of models may improve. We carry out carefully selected vocabulary substitutions on the queries and find absolute gains in the range of 17% on the GrailQA dataset.
Original languageEnglish
Title of host publicationFindings of the Association for Computational Linguistics: ACL 2023 : July 9-14, 2023
EditorsAnna Rogers, Jordan L. Boyd-Graber, Naoaki Okazaki
Number of pages10
Place of PublicationStroudsburg
PublisherAssociation for Computational Linguistics (ACL)
Publication date01.07.2023
Pages12219-12228
ISBN (electronic)978-1-959429-62-3
DOIs
Publication statusPublished - 01.07.2023
Externally publishedYes
Event61st Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics - Toronto, Canada
Duration: 09.07.202314.07.2023
Conference number: 61
https://2023.aclweb.org

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2023 Association for Computational Linguistics.

Recently viewed

Publications

  1. Landschaftsbilder und Landschaftsverständnisse in Politik und Praxis
  2. Stützlehrer als neuer pädagogischer Profi in der Beruflichen Bildung.
  3. Measurement Estimation Skills and Strategies of Lower Grade Students
  4. Schreibkompetenz Hamburger Schülerinnen und Schüler in der 11. Klasse
  5. Geschäftsmodelle und Erfolgsfaktoren von deutschen Bioenergiedörfern
  6. Sozial- und naturwissenschaftliche Bildung in der Grundschule Italiens
  7. Predicting outcome of Internet-based treatment for depressive symptoms
  8. Interaktion zwischen Personen mit und ohne kognitive Beeinträchtigung
  9. Die Lüneburger Landwehr als Gegenstand der Kulturlandschaftsforschung
  10. Erroneous Examples: A Preliminary Investigation into Learning Benefits
  11. Towards a Bayesian Student Model for Detecting Decimal Misconceptions
  12. Rekonstruktive Forschung mit Akteuren im frühpädagogischen Praxisfeld
  13. Learning about European neighbours in primary school teacher training
  14. The Impact of Mental Fatigue on Exploration in a Complex Computer Task
  15. Entwicklung des ,,KI-Campus - die Lernplattform für Künstliche Intelligenz"
  16. Das Mitsichführen von Waffen - sogar bei ortsfesten "Selbstschussanlagen?"
  17. Schulinspektionen in Deutschland - eine erste empirische Zwischenbilanz.
  18. A Method to Enhance the Accuracy of Time of Flight Measurement Systems
  19. Bedarfsanalyse für Kinder psychisch kranker Eltern in Nervenarztpraxen
  20. Die Leuphana Universität Lüneburg und die transkulturelle Wissenschaft
  21. Medical care costs of bipolar Disorders -a systematic Literature review
  22. Projektorientiertes Lernen in einem anwendungsbezogenen Studienprojekt
  23. Experimentieren 4.0 – Zum Einsatz von Experimenten im Biologieunterricht
  24. Der Deutsche Qualifikationsrahmen (DQR) zwischen Status Quo und Aufbruch
  25. Gerbil – Benchmarking named entity recognition and linking consistently
  26. Gewalthandeln und Ehre. Versuch einer anerkennungstheoretischen Deutung
  27. Towards a dimensional approach to common mental disorders in the ICD-11?
  28. Local Scenes, Conditions of Music Making and Neoliberal City Governance
  29. Racist mobilisation and sexualisation in the ‘refugee debate’ in Germany
  30. Mitigating the Impact of Climate Change by Reducing Evaporation Losses
  31. Gabe und kulturelle Praktiken im Spannungsfeld zwischen Lassen und Tun
  32. International Academic Partnership "Teaching and Learning Sustainability"