The messenger as a model in Media Theory. Reflections on the philosophical di-mensions of theorizing Media

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

  • Sybille Krämer
The concept of communication leads a double life in German discourse. On the one hand, there is the theory of communicative action, coupled with universal pragmatics, and associated with Jürgen Habermas. On the other, there are technical-material theories of communication, derived from the Shannon-Weaver model, and often associated with the name of Friedrich Kittler. Both types of theory converge on a single point: language and media are autonomous and function like an Archimedian point and an a priori. Is it possible to develop a philosophy of the media without following such stances on language and media determinism? This question can be answered in the affirmative only if we reject the thesis that media are autonomous and look at them as heteronomous. The constitutive heteronomy of media is explained from the perspective of a “messenger-model.” Its heuristic value consists in the fact that it rehabilitates and explains the productivity of “transmission” and “transgression” in very different cultural and natural fields. Three messenger-figures are analysed: the religious idea of an angel, the physiological concept of a virus, the juridical and epistemic institution of the witness.
Original languageEnglish
Title of host publicationMedia Transatlantic : Developments in Media and Communication Studies Between North American and German-Speaking Europe
EditorsNorm Friesen
Number of pages17
Place of PublicationCham
PublisherSpringer
Publication date01.01.2016
Pages197-213
ISBN (print)978-3-319-28489-7
ISBN (electronic)978-3-319-28489-7
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2016

Recently viewed

Publications

  1. Simulation wilder Spekulationen. Oder: Wie einmal Paul Baran mit einem falschen Modell das Internet erfand
  2. Social support as a moderator of the relationship between work stressors and psychological dysfunctioning
  3. Prävention von Leseschwierigkeiten. Wieso das Lesenlernen nicht nur ein grundschuldidaktisches Problem ist
  4. Response of soil fertility indices to long-term application of biogas and raw slurry under organic farming
  5. Arte urbano im Spanischunterricht – die Straßen von Caracas als kultureller und politischer Handlungsraum
  6. Comparative study on the dehydrogenation properties of TiCl4-doped LiAlH4 using different doping techniques
  7. Zur Beurteilung der Gesprächsqualität im telefonischen Verkauf - Zwischenbericht über ein Forschungsprojekt
  8. Nachhaltigkeitskonzepte von Lehrenden im Kontext der Kompetenzentwicklung für eine nachhaltige Entwicklung
  9. Wirkung der globalen Textkohäsion auf das Leseverständnis von Schülern mit heterogenen Lesevoraussetzungen
  10. Population ecology of the rare carabid beetle Carabus variolosus (Coleoptera : Carabidae) in North-west Germany
  11. Die Konsequenzen des demographischen Wandels für den hochkulturellen Sektor am Beispiel der Lübecker Museen
  12. Notes Toward a Performative Theory of Assembly by Judith Butler . Cambridge, MA: Harvard University Press, 2015.
  13. Gespenster, Masken und "spukhafte Wirbel" in H. G. Adlers Studie Theresienstadt 1941-1945 und dem Roman Eine Reise
  14. Mensch und Wald. Theorie und Praxis einer Bildung für nachhaltige Entwicklung am Beispiel des Themenfelds Wald
  15. Future Challenges of Higher Education in the Context of Sustainable Development from a European Point of View
  16. Evaluating OWL 2 reasoners in the context of checking entity-relationship diagrams during software development
  17. Ein Verfahren zur vergleichenden Analyse mündlicher Sprachproben von DaZ-Schüler/-innen: zur Kategorienentwicklung
  18. Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
  19. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  20. Mit Textprozeduren am (Fach-)Wortschatz arbeiten – sprachliche Mittel in Sachtexten sammeln, entwickeln und anwenden.
  21. Äquivalenz der Mathematik-Kompetenztests in der Sekundarstufe zwischen den Studien NEPS, Ländervergleich und PISA
  22. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  23. Elements histroriques et evolutions de l'entrepreneuriat en milieu universitair apercus allemands et autrichiens
  24. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  25. Multidisciplinary characterization of the middle Holocene eolian deposits of the Elsa River basin (central Italy)
  26. Öffentlichkeit als epistemologische und politische Ressource für die Genese umstrittener Wissenschaftskonzepte
  27. Human capital of small-scale business owners and business success: A longitudinal study on moderators and mediators
  28. Geschäftsmodell für regionale Direktvermarktung von Strom in einer Modellregion am Beispiel von Greenpeace Energy
  29. Bewältigungsstrategien von Kindern psychisch kranker Eltern am Beispiel des surrealistischen Malers René Magritte
  30. Fehlende Daten bei Unterrichtsbeobachtungen: Eine Sensitivitätsanalyse anhand von Daten der Schulinspektion Hamburg.
  31. Darstellung der Referenzarbeit: Schmidt, Torben (2007). Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht
  32. Lebensweltorientierung im Kindergarten - Eine elementarpädagogische Einrichtung aus sozialpädagogischer Perspektive
  33. (Inhibiting) Factors for (Un)Sustainable Behaviour in Relation to the Effects of Education for Sustainable Development
  34. »CO2 causes a hole in the atmosphere« Using laypeople’s conceptions as a starting point to communicate climate change
  35. Permeable reactive barrier technologies for groundwater remediation in Germany: Recent progress and new developments
  36. Einfluss einer trainingsbegleitenden sensomotorischen Intervention auf die sensomotorische Gleichgewichtsregulation
  37. Die Entwicklung von bildungswissenschaftlichem Wissen: Theoretischer Rahmen, Testinstrument, Skalierung und Ergebnisse
  38. Influence of transition metal dopants and temperature on the dehydrogenation and rehydrogenation kinetics of NaAlH4
  39. Interaction-Dominant Causation in Mind and Brain, and Its Implication for Questions of Generalization and Replication
  40. Jugendliche Identitätskonstruktionen im Spannungsfeld schulischer Normkonformität und abweichender Verhaltensweisen
  41. City scale modeling of ultrafine particles in urban areas with special focus on passenger ferryboat emission impact
  42. Clustering Hydrological Homogeneous Regions and Neural Network Based Index Flood Estimation for Ungauged Catchments
  43. Kooperationsaufgaben von Stützlehrern im Spannungsfeld von Professionalisierung und strukturellen Rahmenbedingungen