Institute of Culture and Aesthetics of Digital Media

Organisational unit: Institute

Organisation profile

Unser Institut untersucht die Wechselbeziehung von Kultur und digitalen Medien. Mit seinen Schwerpunktbereichen folgt es einem historisch-epistemologisch ausgerichteten Programm, das sich durch ein spezielles Interesse an technischen und techno-ästhetischen Zusammenhängen auszeichnet.

Das ICAM geht der Frage nach, wie (digitale) Medientechniken auf Forschungs-, Erkenntnis- und Kulturalisationsprozesse einwirken. Es erforscht zudem den Wandel von Produktions-und Produktstrategien bei der Herstellung elektronischer Kommunikate und die damit einhergehenden neuen Verfahren ästhetischer Gestaltung in Ton und Bild. Das Institut setzt sich die Förderung von Medienkompetenz als eine essentielle Kulturtechnik zum Ziel. Es widmet sich der Forschung und Lehre sowie der Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses in den Fachgebieten Digitale Medien/Kulturinformatik, Digitale Medien und Auditive Gestaltung, Medientheorie und Medienkultur.

 

Topics

The ICAM researches the conditions, effects and aesthetics of digital media in connection with processes of culturalization, the technologization of social and economic relations, and the generation and archiving of knowledge. Our studies reflect on how (digital) media always also contribute to shaping the signs and objects they store, transmit or process in a specific way. At the same time, we are interested in how certain cultural techniques contribute to shaping the usage and areas of application of digital media.

Researchers at the ICAM explore the cultural and technological history of digital media—from cybernetics and the beginnings of the computer all the way to present-day network technologies, from textual and acoustic to visual forms of media representation, and from the classics to current concepts of media theory formation.

Most downloaded publications

View all »

Recently viewed

Publications

  1. "Oh, You are a Scientist!" Elsa Glaser and Art History
  2. Make-by-Customer Supply Chains in der Schuhindustrie
  3. Introduction to The Psychology of Entrepreneurship
  4. Internetgestützte Nachhaltigkeitsberichterstattung
  5. Grenzen von Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  6. Fußball, Menschenfeindlichkeit und Diskriminierung
  7. Friends and Family - the Reproduction of Queer Life
  8. Facing complexity through informed simplifications
  9. Facilitating regional energy transition strategies:
  10. Entstehung und Status der Technikfolgenabschätzung
  11. Einleitung: Der Berufseinstieg in der Medienbranche
  12. Disentangling the practice of landscape approaches
  13. Die Energiewende gestalten lernen durch Reallabore
  14. Die betriebsratsfreie Zone aus ökonomischer Sicht
  15. Assessing students’ enjoyment in physical education
  16. Action regulation theory and career self-management
  17. Zusammenhang zwischen Burnout und Persönlichkeit
  18. Unterricht, Schule, Bildungssystem und Gesellschaft
  19. Thinking beyond Western commercial honeybee hives
  20. The urban wage premium in imperfect labor markets
  21. Synästhetische Strategien in der Kunstvermittlung
  22. Sustainability, Substance Flow Management and Time
  23. Sprache und Selbstverständnis der Deutschchilenen
  24. Responses to Thanks in Ireland, England and Canada
  25. Preventing the onset of major depressive disorder
  26. Nonylphenol polyethoxylate in hospital wastewater
  27. Leverage points for sustainability transformation
  28. Kurt Schwitters und Erst Jünger am Romsdalenfjord
  29. Headway Control and Comfort in Vehicle Automation
  30. Flood risk management via collaborative modelling
  31. Exploring inclusive education in times of COVID-19
  32. Entscheidungen in fortführenden Begriffsklärungen