Teaching entrepreneurship as lived experience through ‘wonderment exercises’

Research output: Journal contributionsConference article in journalResearchpeer-review

Authors

  • Rita Klapper
  • Helle Neergaard

This chapter focuses on how students think before we can teach them how to act. This idea is anchored in the observation that most institutions of higher education tend to teach their students to become employees, whether in the public or private sector, rather than to become employers. Thus, the mindset with which we equip our students is not sensitised to entrepreneurial action. Therefore, the aim of this chapter is to propose and illustrate a more comprehensive approach to teaching entrepreneurship, which aims to transform the way that students think about entrepreneurship. In order to achieve this objective, we identify and develop techniques for promoting entrepreneurial awareness and preparedness in our student population, and provide tools for educators to promote the individual’s innate drive to perfect him/herself, thus recognising his/her own need for personal growth. At the theoretical level, we build on the authors’ teaching experiences from different cultural contexts, which show ways in which alternative learning initiatives may enhance enterprising thinking among students. Based on our experiences with the influence of context, we propose that it is necessary to consider seven different, yet interconnected teaching principles, which may influence the impact of entrepreneurship education and which relate to the why; where; when; what and how of entrepreneurship. In continuation, on a practical level, we suggest a coherent system of innovative educational techniques, so-called Verwunderungsübungen, or wonderment exercises, that can be used individually or in combination. By creating a comprehensive teaching paradigm for entrepreneurship we pay tribute to entrepreneurship being an inherently dynamic phenomenon, which goes beyond exclusively focusing on new venture creation.

Original languageEnglish
JournalContemporary Issues in Entrepreneurship Research
Volume7
Pages (from-to)145-170
Number of pages26
ISSN2040-7246
DOIs
Publication statusPublished - 05.2017

Bibliographical note

Rita G. Klapper , , Helle Neergaard , (2017), Teaching Entrepreneurship as Lived Experience Through ‘Wonderment Exercises’, in Paul Jones , Gideon Maas , Luke Pittaway (ed.) Entrepreneurship Education (Contemporary Issues in Entrepreneurship Research, Volume 7) Emerald Publishing Limited, pp.145 - 170

    Research areas

  • Entrepreneurship - Entrepreneurship education, Teaching principles, Wonderment exercises

Recently viewed

Publications

  1. Ein gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen oder für Englisch?
  2. Teaching entrepreneurship as lived experience through ‘wonderment exercises’
  3. Users’ handedness and performance when controlling integrated input devices
  4. Symposium DHB-Forum: Handball - Aktuelle Tendenzen und Forschungsperspektiven
  5. Deutsche Mathematiktests für dritte und vierte Klassen (DEMAT 3+ und DEMAT 4
  6. Sozialarbeit in der Eingliederungshilfe für Menschen mit einer Behinderung
  7. Das Controlling als Qualitätssicherungsinstrument der Corporate Governance
  8. Anforderungen der Wirtschaftswissenschaften an die Europarechtswissenschaft
  9. A note on the granular nature of imports in German manufacturing industries
  10. Die Relevanz von Persönlichkeitsmerkmalen bei Managern in Fusionsprozessen
  11. Individuelle Qualifizierung durch Persönlichkeits- und Kompetenzentwicklung
  12. Individuelles Lernen im Rahmen von mathematischen Brückenkursen – Math-Bridge
  13. Verfahrensregelungen zu Öffnungszeiten, Schließungszeiten, Ferienregelungen
  14. Verantwortliches Handeln von Akteuren und Unternehmen - Ethik und Wirtschaft
  15. Profil der Lehrkräfte, der Schulleiterinnen und Schulleiter sowie der Schulen
  16. Der Umweltschutz und die Wettbewerbspolitik in der Europäischen Gemeinschaft
  17. Lange Wellen des Bildungswachstums, Generationen und Zeitpräferenz 1800 - 2000
  18. Wie gründet man einen eingetragenen Verein als freier Träger der Jugendhilfe?
  19. Unterrichtsmethoden, Überlegungen und Einstellungen der Lehrer und Lehrerinnen
  20. Arbeitsplatzdynamik in den Industriebetrieben in Mecklenburg-Vorpommern 1998/99
  21. Qualitätskriterien und -indikatoren für Erziehungs- und Bildungspartnerschaften
  22. Strategische Frühaufklärung im Rahmen des Krisenmanagements im Tourismusmarkt
  23. Islamistic terror, the war on Iraq and the job prospects of Arab men in Britain
  24. Preference for violent electronic games and aggressive behavior among children
  25. Partizipation von Kindern und Jugendlichen in Stadtplanung und Dorfentwicklung
  26. Schulintegrierte Produktionsstätten aus Sicht der Berufsbildungswissenschaften
  27. Testing Lazear's jack-of-all-trades view of entrepreneurship with German micro data
  28. Die Handpuppe als Inszenierungsinstrument im Englischunterricht der Grundschule
  29. Die Entwicklung von Emotionen und emotionalen Kompetenzen über die Lebensspanne
  30. The weighted Moran formula for the dimension of generic McMullen-Bedford carpets
  31. Upcoming research concerning auctions for conserving and promoting biodiversity
  32. Geschlechtsunterschiede beim externalisierenden Problemverhalten im Kindesalter
  33. Rollstuhlbasketball vermitteln und Talente in der Schule spielend finden (RoBaTaS)
  34. Professionalisierung des Lehrerberufs - Herausforderungen und Entwicklungschancen
  35. Private ex-ante transaction costs for repeated biodiversity conservation auctions
  36. Palaeodose underestimation of heated quartz in red-TL dating of volcanic contexts
  37. Bewegungs- und Sportpädagogik / Jürgen Funke-Wieneke, Baltmannsweiler: Schneider 2004
  38. "Wir wissen nicht, was wir tun sollen" - Expertisierte Raumaneignung und -konstruktion