Teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Thilo Kleickmann
  • Dirk Richter
  • Mareike Kunter
  • Jürgen Elsner
  • Michael Besser
  • Stefan Krauss
  • Jürgen Baumert
Pedagogical content knowledge (PCK) and content knowledge (CK) are key components of teacher competence that affect student progress. However, little is known about how teacher education affects the development of CK and PCK. To address this question, our research group constructed tests to directly assess mathematics teachers’ CK and PCK. Based on these tests, we compared the PCK and CK of four groups of mathematics teachers at different points in their teaching careers in Germany. Confirmatory factor analyses showed that PCK and CK measurement was satisfactorily invariant across the teacher populations considered. As expected, the largest differences in CK and PCK were found between the beginning and the end of initial teacher education. Differences in the structures of teacher education were reasonably well reflected in participants’ CK and PCK.
Original languageEnglish
JournalJournal of Teacher Education
Volume64
Issue number1
Pages (from-to)90-106
Number of pages17
ISSN0022-4871
DOIs
Publication statusPublished - 01.2013

    Research areas

  • Didactics of Mathematics
  • content knowledge, measurement invariance, pedagogical content knowledge, regression analysis, teacher education

DOI

Recently viewed

Activities

  1. 30. Symposium klinische Psychologie und Psychotherapie der DGPs Fachgruppe klinische Psychologie und Psychotherapie 2012
  2. Die Entwicklung politisch-administrativer Mehrebenensysteme in Mittel- und Osteuropa: Regionalisierung durch Europäisierung
  3. 5. Tagung des EU-Forschungsverbundes CAPRIGHT - Resources, Rights and Capabilities, towards a social foundation for Europe 2010
  4. Bayerische Akademie der Wissenschaften: Strategische Prozessführung. Dienst an der Gesellschaft oder Missbrauch der Gerichte?
  5. Konzeptionelle Äquivalenz der Kompetenzmessung in Mathematik in der Primarstufe zwischen NEPS, TIMSS und den Bildungsstandards
  6. Die Deutschdidaktik und die Musikdidaktik. Anmerkungen eines Sprachdidaktikers zum Tagungsthema "Perspektiven der Musikdidaktik"
  7. Wer entscheidet unter welchen Bedingungen über die Nominierung von Kandidaten?' Die Kandidatenaufstellung zur Bundestagswahl 2009
  8. 13. Jahrestagung des Arbeitskreises ,,Wahlen und politische Einstellungen'' der Deutschen Vereinigung für Politikwissenschaften - 2010
  9. MEPs on the Web - different from national MPs or just the same? Socialisation and the new digital media in the European Parliament
  10. How to support teachers to give feedback to modelling tasks effectively? Results from a teacher training study in the COCA project
  11. Healingo Fit – eine gamifizierte Webanwendung zur Förderung der körperlichen Aktivität. Überblick und erste Evaluationsergebnisse
  12. COCA: Conditions and consequences of classroom assessment. Formatives Assessment in einem kompetenzorientierten Mathema-tikunterricht.
  13. Projektvorstellung: Lernprozessbegleitende Diagnostik und lernförderliche Leistungsrückmeldung im inklusiven Fachunterricht (LERN-IF)
  14. Spam mail: Promotional genres revisted (2nd Inter-Varietal Applied Corpus Studies (IVACS) Group International Conference, Belfast, Irland)
  15. Co²CA: Conditions and Consequences of Classroom Assessment. Projektübersicht im Rahmen des SPP-Jahreskolloquiums 2013 in Frankfurt (Main)

Publications

  1. Rezension: Die Instabilität der Praxis. Reproduktion und Transformation des Sozialen in der Praxistheorie (Hilmar Schäfer)
  2. Demokratisierung gesellschaftlicher Naturverhältnisse im Spannungsfeld von Politisierung und Entpolitisierungsprozessen
  3. Loewenheim, Ulrich/Meessen, Karl M./Riesenkampff, Alexander (Hrsg.) , Kartellrecht Kommentar, Band 1: Europäisches Recht, Band 2: GWB
  4. Temporäre Durchbrechung des Vorrangs des europäischen Gemeinschaftsrechts beim Vorliegen „inakzeptabler Regelungslücken“ ?
  5. Network access charges, vertical integration, and property rights structure-experiences from the German electricity markets
  6. The role of plant biodiversity in modifying the structure and functioning of higher tropic Levels in species-rich forests
  7. La reaction allemande face aux mesures prises par l´OCDE en matieres de conventions fiscales in La fin des paradis fiscaux
  8. Identification of perfluoroalkyl acid sources in Swiss surface waters with the help of the artificial sweetener acesulfame
  9. Addressing societal challenges through nature-based solutions: How can landscape planning and governance research contribute?
  10. The relationship between plant species richness and soil pH vanishes with increasing aridity across Eurasian dry grasslands
  11. Entscheidungsbäume und bestärkendes Lernen zur dynamischen Auswahl von Reihenfolgeregeln in einem flexiblen Produktionssystem
  12. OKBQA framework towards an open collaboration for development of natural language question-answering systems over knowledge bases
  13. Gone with the wind? - Electricity market prices and incentives to invest in thermal power plants under increasing wind energy supply
  14. Modelling scenarios to identify a combined sediment-water management strategy for the large reservoirs of the Tuyamuyun hydro-complex