›Systemische Visualisierung‹ als Lernmethode zur normativen und gestaltenden Reflexion wirtschaftsbetrieblicher Situationen im Kontext der Nachhaltigkeitskritik

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Wirtschaftsberuflich Lernende sind - curricular intendiert - mit einem potenziellen Widerspruchsverhältnis konfrontiert, das ihnen eine normative und gestaltende Reflexion ihrer wirtschaftsbetrieblichen Situationen im Hinblick auf eine nachhaltige Entwicklung zumutet. Im Rahmen dieses Beitrags wird ein gestaltungsorientierter Lern-Forschungs-Prozess nachgezeichnet, in dem zukünftige Lehrer*innen der wirtschaftsberuflichen Bildung eine Lernmethode konfigurieren, mit der dieser curriculare Anspruch auf Ebene des Unterrichts eingelöst werden kann.Intended by the curriculum of vocational education, commercial learners are confronted with potentially conflicting expectations which requires them to reflect on professional situations in a normative and formative way with regard to sustainable development. This article traces a design-oriented learning and research process in which future teachers in the field of vocational education and training configure a learning method with which this curricular requirement can be met didactically.
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik
Volume21
Issue number3
Pages (from-to)258-278
Number of pages21
ISSN1439-880X
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2020

Recently viewed

Publications

  1. Introduction
  2. Threshold values in German labor law and job dynamics in small firms
  3. Dalby Söderskog revisited
  4. What can balance the effort? Associations between effort-reward imbalance, overcommitment, and affective disorders in German teachers
  5. Vorläufige und notwendige Formalisierungslücken in der IT-Beratung
  6. Self-regulated learning as a competence
  7. Why do German physicians reject managed care?
  8. Diagnosebegleiter - Lehrerhandreichung
  9. Zukunft Publikum
  10. Impulse für die Migrationsgesellschaft
  11. Diagnosebegleiter
  12. The Friend as Conceptual Persona in Deleuze and Guattari
  13. Instructional Leadership Moderating the Impact of (In)Congruency Between Peer and Individual Student SES on Achievement
  14. Behaviourally informed climate change policies
  15. Simulation und Optimierung einer Ink-Jet druckbaren Vivaldi-Antenne für ein UWB-Impulsradar
  16. The role of attention in anticipated action effects.
  17. Evaluation of short-term effects of rare earth and other elements used in magnesium alloys on primary cells and cell lines
  18. Digitalisierung & Inklusion – Teil 1
  19. The Immunisation against COVID-19 as a Global Public Good
  20. Active on many foreign markets.
  21. Dispersal of vascular plants by game in northern Germany. Part II: Red deer (Cervus elaphus)
  22. Linie und Körper. Parametrisierte Entwurfsumgebungen in der Architektur
  23. Stewardship-Theorie
  24. Institutional challenges for space activities in Europe
  25. Controller und Nachhaltigkeit im Kontext neuer Berichterstattungspflichten
  26. A synthesis of convergent reflections, tensions and silences in linking gender and global environmental change research
  27. Unsicher in Verhandlungsfragen?
  28. Article 67 CISG
  29. Diagrammatische Visualisierung als ästhetische Information
  30. Schulentwicklung und Schulprofil
  31. Lügen – eine Kunst?
  32. Common Commercial Policy and External Trade
  33. The impact of long working hours on the health of German employees
  34. Effects of Gd solutes on hardness and yield strength of Mg alloys
  35. James Matthew Barrie, Peter Pan or The boy who would not grow up
  36. Mitbestimmung des Betriebsrats
  37. “Have you felt angry lately?”
  38. Universalien, religionsphilosophisch
  39. Social capital, resource constraints and low growth communities