›Systemische Visualisierung‹ als Lernmethode zur normativen und gestaltenden Reflexion wirtschaftsbetrieblicher Situationen im Kontext der Nachhaltigkeitskritik

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Wirtschaftsberuflich Lernende sind - curricular intendiert - mit einem potenziellen Widerspruchsverhältnis konfrontiert, das ihnen eine normative und gestaltende Reflexion ihrer wirtschaftsbetrieblichen Situationen im Hinblick auf eine nachhaltige Entwicklung zumutet. Im Rahmen dieses Beitrags wird ein gestaltungsorientierter Lern-Forschungs-Prozess nachgezeichnet, in dem zukünftige Lehrer*innen der wirtschaftsberuflichen Bildung eine Lernmethode konfigurieren, mit der dieser curriculare Anspruch auf Ebene des Unterrichts eingelöst werden kann.Intended by the curriculum of vocational education, commercial learners are confronted with potentially conflicting expectations which requires them to reflect on professional situations in a normative and formative way with regard to sustainable development. This article traces a design-oriented learning and research process in which future teachers in the field of vocational education and training configure a learning method with which this curricular requirement can be met didactically.
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftZeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik
Jahrgang21
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)258-278
Anzahl der Seiten21
ISSN1439-880X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2020

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Rhoda Kachali

Publikationen

  1. A Hybrid Extended Kalman Filter as an Observer for a Pot-Electro-Magnetic Actuator
  2. GrassVeg.DE
  3. Digital Health Literacy and Web-Based Information-Seeking Behaviors of University Students in Germany during the COVID-19 Pandemic
  4. Space Dispute Settlement in Asia in the Context of the Belt & Road Initiative
  5. Erratum
  6. Tourism strategies for adaption and sustainable development in mountain and coastal destinations in Germany
  7. Multiple anthropogenic pressures challenge the effectiveness of protected areas in western Tanzania
  8. With a little help from my website. Firm survial and web presence in times of COVID-19 - Evidence from 10 European Countries
  9. Farmers' perceptions of climate change and adaptation strategies in South Africa's Western Cape
  10. Growth strategies
  11. Sustainability through institutional failure and decline?
  12. Wie lernen die Generationen?
  13. Choreographien der Homogenisierung
  14. Bioavailability of Antibiotics at Soil-Water Interfaces
  15. Evaluating one-shot tournament predictions
  16. Mysterium Gender in der Mediengewaltforschung
  17. Krisen und Diskurse - das Kunstjahr 2023 aus Berliner Sicht
  18. Editorial
  19. The Relevance of Entrepreneurship Ecosystems for Start-up Success: A Venture Capital Perspective
  20. Sozialarbeit mit Ausländern
  21. Sprache und Mathematiklernen
  22. Maximum strength and power as determinants of on-ice sprint performance in elite U16 to adult ice hockey players
  23. Barrel Finishing of Magnesium Alloys
  24. Mit KI im Deutschunterricht schreiben – Impulse für Lehrer*innen für den Unterricht in der Zukunft
  25. International experience makes a difference
  26. Der Ekel als Privileg?
  27. Coffee management and the conservation of forest bird diversity in southwestern Ethiopia
  28. Die Bibel ein(sch)muggeln?
  29. DFG-Schwerpunktprogramm .,Netzbasierte Wissenskommunikation in Gruppen"
  30. The Eye of the Storm
  31. "Filling up"
  32. Informal Learning and Entrepreneurial Success
  33. Foresight
  34. Local and landscape responses of biodiversity in calcareous grasslands
  35. Impulse für eine stadtverträgliche Mobilität
  36. Partizipatives Regieren in der EU
  37. Das weibliche Begehren
  38. Wider die Erinnerung
  39. Standard-Essential Patents and FRAND Licensing—At the Crossroads of Economic Theory and Legal Practice