"Minister, we will see how the public judges you.'': Media references in political interviews

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This contribution investigates political interviews from a sociopragmatic angle and defines them as negotiating validity claims with regard to the first-frame interaction of interviewer and interviewee, and with regard to the second- or media-frame interaction consisting of the first-frame (interviewer, interviewee) interacting with the media frame. Section 1 examines a political interview's dual status as a communicative genre and as a media event by accounting for interfacing frames, constitutive multi-frame interactions and multiple discourse identities. Section 2 discusses the linguistic representation of media references, such as TV, program, institutional roles of interviewer, interviewee and audience, and investigates when, where and how the references are realized and which communicative function(s) they fulfill. In unmarked interviews, explicit references to the media frame are restricted to the opening and closing sections. If employed in the topical-sequence section, they may either function as securing the common ground between the first-frame and second-frame interactants, or they may be exploited in order to communicate conversationally implicated meaning, such as boosting the pragmatic force of a challenge or expressing criticism. In conclusion, media references have the communicative function of (1) initiating the opening and closing sections of the political interview, and of (2) intensifying the pragmatic force of a communicative contribution thus indirectly guiding the audience in their process of calculating the interviewer's and interviewee's communicative intentions. © 2005 Elsevier B.V. All rights reserved.
Original languageEnglish
JournalJournal of Pragmatics
Volume38
Issue number2
Pages (from-to)180-195
Number of pages16
ISSN0378-2166
DOIs
Publication statusPublished - 01.02.2006

Bibliographical note

Part of special issue:
Special Issue: Pragmatic Aspects of Political Discourse in the Media, Edited by Anita Fetzer, Elda Weizman

    Research areas

  • English - political interview, media communication, Validity claim

Recently viewed

Publications

  1. REAL SOCIALIZATION AND SOCIAL UTOPIA - BLOCH,ERNST AS SOCIAL PHILOSOPHER
  2. Die Eigentlichen Adressaten von Kierkegaards Kritik, den Glauben als "das unmittelbare" zu bezeichnen
  3. Spontaneität und Begegnung
  4. Entgrenzung der Gewalt
  5. Exports, R&D and Productivity in German Business Services Firms: A test of the Bustos-model
  6. Zeitlich-intensitätsmäßige Anpassung in der Materialflußplanung
  7. The power politics of international tax co-operation
  8. Übersetzen und vernetzen
  9. Pedagogies of preparedness
  10. Narcissism and career success
  11. Dritte Arbeitstagung für den wissenschaftlichen Nachwuchs in der Fremdsprachenforschung
  12. Spielräume der Erfahrung
  13. Das Mitarbeiterfeedback als Instrument der Weiterentwicklung der Unternehmenskultur der DaimlerChrysler Services AG
  14. Gentelligente Bauteile
  15. § 19 Wechselseitig beteiligte Unternehmen
  16. Zeitgemäße Instrumente des betrieblichen Umweltschutzes
  17. Understanding the first-offer conundrum: How buyer offers impact sale price and impasse risk in 26 million eBay negotiations
  18. Attraktive Arbeitgeber in der Pflege
  19. Jung und alt, eng und weit
  20. Gesellschaftliche Herausforderung und theologische Bestimmung: Kirche zwischen Institutionalisierung und Pluralismus
  21. Selbstkonzepte und mathematische Weltbilder in einem Seminar zu realitätsbezogenen Aufgaben mit MathCityMap
  22. Der Homo alpinus
  23. Nuclear accidents call for transdisciplinary nuclear energy research
  24. Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien
  25. Hauptsache Fußball, sozialwissenschaftliche Einwürfe, Holger Brandes ... (Hg.)
  26. Interpretationen in der Politikwissenschaft
  27. Berufliche Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  28. Ohne Ambition ist alle Strategie nichts
  29. Peer-Ablehnung, Wettbewerbsorientierung und Probleme bei der Zusammenarbeit von gleichaltrigen Kindern