Kompetenzorientierter Unterricht im Kontext nationaler Bildungsstandards

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Accelerated by the publication of the first PISA results in 2001, the term competence found its way into the educational system in Germany. The paper depicts important stages on the way to competence-oriented teaching practices. For this purpose we start with a brief elaboration of relevant findings from the Programme of International Student Assessment and outline the development of national educational standards. Subsequently we look closely on tasks as connecting link between outcome-oriented reform programs and everyday teaching routines in classroom situations. Within the context of psychometric models of competencies, tasks describe different levels of difficulty and exemplify the overarching framework. Based on empirical findings from the SINUS-Programme we show that well-constructed tasks are useful not only for performance diagnostics but also for the development of competence-oriented teaching activities.
Original languageGerman
JournalBildung und Erziehung
Volume66
Issue number2
Pages (from-to)127-145
Number of pages19
ISSN0006-2456
DOIs
Publication statusPublished - 2013

Recently viewed

Publications

  1. Das digitale Skript – wertvoller Baustein einer teildigitalisierten Lehre
  2. Don't trust the machine - KI für das Schreiben von Beschwerdetexten nutzen
  3. Berufungen als Aspekt strategischen Personalmanagements an Universitäten
  4. "Global competence" - der neue Fokusbereich in PISA 2018. Ein holpriger Start
  5. Biodiversity buffers pollination from changes in environmental conditions
  6. Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der Anzahl von Telefonnummern
  7. Sozialpolitik und soziale Lage in Deutschland, Österreich und der Schweiz
  8. Making education for sustainable development happen in elementary schools
  9. Co-Management of Kauri Dieback in the Waitākere Ranges, Aotearoa New Zealand
  10. Der Wandel der Anerkennung von Fehl- und Totgeburt als Geburt eines Kindes
  11. Wirtschaften in Netzen – Stärkung ländlicher Regionen durch Zusammenarbeit
  12. The Structure of Student Interest in Computers and Information Technology
  13. Vegetation responses to environmental conditions in floodplain grasslands
  14. Walter Benjamins Auseinandersetzung mit der Kunstwissenschaft seiner Zeit
  15. Plant species diversity in dry coastal dunes of the southern Baltic coast
  16. Die „drohende Gefahr“ als Schlüsselbegriff einer Sekuritisierung des Rechts
  17. Habitusformen von Eltern im Kontext der Computerspielnutzung ihrer Kinder
  18. Implementation of a Blended-Learning Course as Part of Faculty Development
  19. Comparison of different FEM codes approach for extrusion process analysis
  20. Collaborative Information Systems zur Selbstorganisation von ad-hoc-Helfern
  21. A Playful Approach to Interactive Media in the Foreign Language Classroom
  22. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 23 [Entscheidungsverfahren]
  23. Habitat suitability models in conservation planning – a short introduction
  24. Chemieunterricht in Bewegung – Forschendes Lernen am Thema „Chromatographie“