Internationale Hochschulpartnerschaften - Förderung nachhaltiger Entwicklung und Globalen Lernens ?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

With the programme “Subject-related Partnerships with Universities in Developing Countries” the German Academic Exchange Service (DAAD) supports German universities in structure-building cooperation projects with partners in countries of the South. The German-foreign cooperation aims at giving both sides new impulses in teaching and the formation of new structures at the foreign university. Since 2009 the Institute for Environmental and Sustainability Communication at the Leuphana University of Lüneburg has implemented partnership projects with universities in Ecuador and Peru sponsored by the DAAD. The scientific evaluation of the project “Teaching and Learning Sustainability” with the Universidad Técnica del Norte (UTN), Ecuador, shows that the project contributes to the integration of the concept of sustainable development in teaching, research and administration at the UTN and that it opens opportunities for global learning for all participants. However, also challenges of North-South cooperation in higher education become apparent.
Original languageGerman
JournalZEP - Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik
Volume34
Issue number2
Pages (from-to)10-16
Number of pages7
ISSN1434-4688
Publication statusPublished - 07.2011

Links

Recently viewed

Publications

  1. Selbsteinschätzungen zum Sozial- und Lernverhalten von Grundschulkindern der vierten Jahrgangsstufe
  2. Unterrichtshandeln von Lehrkräften und Schülern verbessern durch Förderung emotionaler Kompetenzen
  3. Efficacy and cost-effectiveness of a web-based and mobile stress-management intervention for employees
  4. Zum Verbalisierungsdilemma bei der Erfassung der situationsspezifischen Fähigkeiten von Lehrkräften.
  5. Bauteilgetrieben Montagesteuerung und Fabrikstrukturierung durch Nutzung Gentelligenter Technologie
  6. Practical critique: Bridging the gap between critical and practice oriented REDD+ research communities’
  7. Discussion Report: The Proposal for a Directive on the Single-Member Private Limited Liability Company
  8. Entwicklungsverläufe im Lesen-und Schreibenlernen in Abhängigkeit verschiedener didaktischer Konzepte
  9. Unterschiede in der Entstehung und Sicherung von Wettbewerbsvorteilen bei KMU und großen Unternehmen
  10. Die Unvereinbarkeit des österreichischen Glücksspielgesetzes mit dem Europäischen Gemeinschaftsrecht
  11. Supporting Visual and Verbal Learning Preferences in a Second-Language Multimedia Learning Environment
  12. Rapping against Old and New Nazis: Bejarano and Microphone Mafia’s Multidirectional Musical Memory Work
  13. Merkmalsextraktion und semantische Integration von Ultrabreitband-Sensoren zur Erkennung von Notfällen
  14. From Planning to Implementation: Top-Down and Bottom-Up Approaches for Collaborative Watershed Management
  15. The religious constant - The interpretation of hypotheses of the natural sciences in educational theory
  16. Konsequenzen der bankaufsichtlichen Neuregelungen bei operationellen Risiken für Genossenschaftsbanken
  17. A scale-up procedure to dialkyl carbonates; evaluation of their properties, biodegradability, and toxicity
  18. Die geschlossene Unterbringung von Kindern und Jugendlichen in stationären Einrichtungen der Jugendhilfe