Erfassung von Schülerselbsteinschätzungen zum schulbezogenen Sozial- und Lernverhalten: Validierung der Schülereinschätzliste für Sozial- und Lernverhalten (SSL)

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The Self-Report Checklist for Social and Learning Behaviour (SSL) is a student questionnaire comparable to the Teacher Report Checklist for Social and Learning Behaviour. The SSL assesses ten facets of social and learning behaviour using self-reports by students. The present study of 1267 students aged 9 to 19 years examines the factorial structure, psychometric properties and validity of this questionnaire. The reliabilities (Cronbach’s Alpha, retest) of all ten scales were sufficiently good and the postulated factorial structure was found in exploratory as well as in confirmatory factor analysis. Correlations of SSL-scales with scales of the Differencial Aggression Questionnaire and the Strengths and Difficulties Questionnaire as well as with grades in German and mathematics indicated mainly convergent and divergent validity. Furthermore, positive correlations were found to corresponding teacher ratings.

Translated title of the contributionAssessment of students’ self-concepts for school-related social and learning behaviour: Validation of the Self-Report Checklist for Social and Learning Behaviour (SSL)
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Erziehungswissenschaft
Volume17
Issue number4
Pages (from-to)701-722
Number of pages22
ISSN1434-663X
DOIs
Publication statusPublished - 12.2014

Recently viewed

Activities

  1. LEK – Längsschnittliche Erhebung pädagogischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden: Zusammenhangsstruktur der Konstrukte der beiden Tests des pädagogischen Wissens.
  2. 28th Annual Congress of the European Economic Association and 67th European Meeting of the Econometric Society - EEA 2013
  3. Förderung der professionellen Wahrnehmung von Klassenführung von Lehramtsstudierenden durch online Videoanalyse und Expertenfeedback
  4. 41. Jahrestagung der Gesellschaft für Ökologie - GfÖ 2011
  5. Aktuelle Urteile zum Korruptionsstrafrecht (§§ 299 a, b StGB)?
  6. Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts Doktorand*innenarbeitstagung - GDSU 2015
  7. A Coding Scheme to Analyse Global Text Processing in Computer Supported Collaborative Learning: What Eye Movements Can Tell Us
  8. Aufgabenbezogenes Aufmerksamkeitsverhalten von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf
  9. Professionalisierung weiterentwickeln heißt selbst professionell denken und handeln – Anforderungen an die Ausbildung
  10. Präventive Diagnostik in AAL-Umgebungen
  11. Projektentwicklung: Die kommunikative Konstruktion des sozialen Imaginären in Kunst und Alltag – untersucht am Beispiel des Konzeptes „Nachhaltigkeit“
  12. Fachgespräch „Vermeidung von Lebensmittelabfällen“, Bewertung, Maßnahmenvorschläge und Ansatzpunkte aus der Umweltperspektive, Presse- und Informationsamt der Bundesregierung
  13. First European-Latin American-Caribbean International Management Conference 2008
  14. Jahrestagung der Gesellschaft für Fantastikforschung 2017
  15. Organisation des Symposiums "Phasen digital-gestützten individualisierten Übens im Fokus: Erkenntnisse aus dem CODIP-Projekt"
  16. Platform for Sustainable Aviation Fuels - Combining Ecological Research and Sustainability Management with Industrial Needs
  17. Herausforderungen in der Planungsphase offenen Forschenden Lernens
  18. Die Geschichtlichkeit kollektiver Vorstellungen. Historische Semantik und Soziologie