Diesseits des sozialpädagogischen Blicks: Möglichkeiten einer sozialtheoretischen Analyse des Zusammenhangs von „sozialpädagogischer Praxis“ und „Bildung“ in Heimen für Kinder und Jugendliche

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The aim of this paper is to reflect on the usual (German) assumption that there is an actual objective relation between pedagogy, education and residential care homes for children and adolescents. For this perspective it is necessary to epistemologically avoid the terms "pedagogy" and "education", as this supports a distinct analysis of (social) pedacogical matters in the context of residential care for children and youth. To analyze these matters, the paper builds its argument on some basic thoughts of a social theory approach that has lately been developed by Andreas Reckwitz in the field of cultural studies and focuses on the deconstruction and reconstruction of so-called complexes of practices/discourses/subjectifications/artefacts. Drawing from this approach, this paper will concentrate on practice/discourse-relations. The take this perspective allows firstly to establish some systematic observation on the special characteristics of a relatively powerful discourse of "educational residential care" in Germany. Secondly it will take a first step towards an empirical investigation of discourse formations that go along with institutionalizations of "education through residential care." The latter institutionalizations will be investigated in terms of their epistemic idiosyncrasies, which can be illustrated particularly where they relate to practices in residential care homes.
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Sozialpädagogik
Volume15
Issue number4
Pages (from-to)375-395
ISSN1610-2339
Publication statusPublished - 2017

Recently viewed

Researchers

  1. Lina Wirth

Publications

  1. Organisationaler Wandel durch Migration?
  2. Simultaneous determination of alkylphenol ethoxylates and their biotransformation products by liquid chromatography/electrospray ionisation tandem mass spectrometry
  3. § 19 EStG: Nichtselbständige Arbeit
  4. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  5. Kontroverse Praktiken einer öffentlichen Kontroverse
  6. Für Hans-Jürgen Krahl
  7. Zur Institutionalisierung von Kindheit in Öffentlichkeit und Privatheit
  8. Chancen für erneuerbare Energien in Wärmenetzen
  9. Lewis A. Coser. Refugee scholars in America: Their impact and their experiences. New Haven and London: Yale University Press, 1984. xviii + 351 pp. (cloth)
  10. Inklusive Gestaltung einer Einheit offenen Forschenden Lernens
  11. Sugars and amino acid composition in nectar of two plant species along a plant diversity gradient
  12. Geschlechterkonstruktion in der Trendsportart (Military)Hindernislauf. Eine Social Media/ Webseiten Analyse
  13. Erfolgserfassung nach Handels- und Steuerrecht sowie nach IFRS
  14. Ein Medium namens McLuhan
  15. Energieversorgungsunternehmen
  16. Zur Einbeziehung der relativen CO2-Leistung in die Vorstandvergütung nach dem ARUG II
  17. Kulinarisches Kino
  18. Gehen
  19. Humanität und Billigkeit
  20. Die Plurifunktionalität der Offenen Bibliothek
  21. Ein Smartphone-gestütztes internetbasiertes Programm für Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 und komorbider Depression
  22. Kompetenzen mathematisch begabter Grundschulkinder erkunden und fördern