The construction of national identity in ABC books and picturebooks from the 19th century to the present

Project: Research

Project participants

  • O'Sullivan, Emer (Project manager, academic)
  • Immel, Andrea (Partner)
  • Lathey, Gillian (Partner)
  • Morgado, Margarida Ribeiro (Partner)
  • Rutschmann, Verena (Partner)
  • Renonciat, Annie (Partner)
  • Schweizerisches Institut für Kinder- und Jugendmedien

Description

Internationale Kooperation, hervorgegangen aus dem Leuphana Kleinforschungsprojekt 'Enkulturation'.
Eine im Rahmen des Kleinforschungsprojekts „Enkulturation und Interkulturalität: eine komparatistische Analyse der intermedialen Repräsentation nationaler Identitäten in ABC- und Bilderbüchern vom 19. Jahrhundert bis heute“ entstandene internationalen Arbeitsgruppe, die sich zum Ziel gesetzt hat, die Internationalisierung der Forschung zur sozialisatorischen Funktion von ABC- und Bilderbüchern zu konkretisieren. An einem ExperInnenkolloquium an der Leuphana im Dezember 2009 nahmen teil:
Dr. Andrea Immel, Curatorin der Cotsen Children's Library, Princeton University Library, einer der umfangreichsten historischen und internationalen Sammlungen von Kinder- und Jugendliteratur, Dr. Gillian Lathey, Geschäftsführende Direktorin des National Centre for Research in Children's Literature (NCRCL), Roehampton University, Prof. Annie Renonciat Université Paris-Diderot, France und Institut National de Recherche Pédagogique, Prof. Maria Margarida Morgado, Escola Superior de Educação Castelo Branco und Dr. Verena Rutschmann, Schweizerisches Institut für Kinder- und Jugendmedien, Zürich.
Auf einer Folgetagung im März 2011 in Zürich am Schweizerischen Institut für Kinder- und Jugendmedien präsentierten die TeilnehmerInnen den Stand ihrer Arbeit und berieten über den weiteren Fortgang der Kooperation.
StatusActive
Period04.12.09 → …

Activities

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Soziale Arbeit im Kampf um Anerkennung
  2. Three ways forward to improve regional information for extreme events
  3. Significance of Antibiotics in the Environment
  4. Foreign and Domestic Takeovers in Germany: Cherry-picking and Lemon-grabbing
  5. Training effects on teachers’ feedback practice
  6. Inflation and Deflationary Biases in Inflation Expectations
  7. Wir sind drin. Zur Gegenwart digitaler Kulturen
  8. Atom-Moratorium
  9. Kampf um die Grenzen
  10. Situatives Multiplizieren
  11. Systemische Schulentwicklung
  12. Biotic and abiotic degradation of S-metolachlor and its commercial product Mercantor Gold® in aqueous media
  13. Safeguards, financing, and employment in Chinese infrastructure projects in Africa
  14. Effects of training on employee suggestions and promotions
  15. A welfare analysis of the electricity transmission regulatory regime in Germany
  16. Decision Support for Crew Rostering in Public Transit
  17. Which is the ‘right’ choice of the market portfolio of the CAPM?
  18. Teachers as change agents of sustainable development!?
  19. Ammonia volatilization after application of biogas slurries in a coastal marsh region of Northern Germany
  20. The European Forest Plant Species List (EuForPlant)
  21. Reappraisal and conclusion
  22. Computer als Klangmedium
  23. Fossil footprints at the late lower Paleolithic site of Schöningen (Germany): A new line of research to reconstruct animal and hominin paleoecology
  24. Sustelling
  25. Hochschule neu denken
  26. Lernumgebungen
  27. Queer Studies
  28. Applying social-ecological system resilience principles to the context of woody vegetation management in smallholder farming landscapes of the Global South