Campus Virtuell

Project: Teaching

Project participants

Description

Dieses Projekt verbindet den Präsenzunterricht mit medienunterstütztem Lernen und dem Schwerpunkt auf die Reflektion über das Lernen im Blended-Learning Lernformat. Dabei wurde auch die Effektivität von kommerziellen Online-Sprachlernprogrammen erprobt.

Die Fragestellung des Projekts umfasst, wie Studierende aus nicht-philologischen/linguistischen Studiengängen ihre Lernprozesse steuern. Die Kernfragen des Projektes waren:

„Wie erlernt man Sprachen auf einem virtuellen Campus?“
„Welche Kompetenzen muss man dabei entwickeln und welche Strategien anwenden?“
„Wie wechseln sich Einzel- und Gruppenarbeitsphasen ab?“
„Wird der kulturellen Dimension des Spracherwerbs Rechnung getragen? Und wenn ja, wie?“

Dafür bekamen die Studierenden eine Lernumgebung, die aus den folgenden Komponenten bestand: Online-Sprachlernprogramm (Tell Me More und Campus Language Training), Moodle und Präsenzstunden.

Das Projekt wurde für fünf Sprachen angeboten: Deutsch als Fremdsprache, Englisch, Französisch, Italienisch und Spanisch.
StatusFinished
Period01.10.0831.03.13

Activities

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Dynamic material flow analysis in the life cycle assessment tool chain
  2. Uncertainty, Pluralism, and the Knowledge-based Theory of the Firm
  3. An Indirectly Controlled Full Variable Valve Train System to Improve the Internal Combustion Phase Engines
  4. The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
  5. Developmentalities and donor-NGO relations
  6. Heterogenous activation of dynamic recrystallization and twinning during friction stir processing of a Cu-4Nb alloy
  7. Biodegradability and genotoxicity of surface functionalized colloidal silica (SiO2) particles in the aquatic environment
  8. Quality and Adoption of COVID-19 Tracing Apps and Recommendations for Development
  9. Geometric analysis of a laser scanner functioning based on dynamic triangulation
  10. Uncertainty, Pluralism, and the Knowledge-based Theory of the Firm
  11. Intelligent software system for replacing a force sensor in the case of clearance measurement
  12. Do Specific Text Features Influence Click Probabilities in Paid Search Advertising?
  13. The challenges of gamifying CSR communication
  14. Influence of Dy in solid solution on the degradation behavior of binary Mg-Dy alloys in cell culture medium
  15. Performance Saga: Interview 07
  16. DECODING SUSTAINABILITY IN THE HEALTHCARE SYSTEM. TEACHING STUDENTS HOW TO PROBLEMATIZE COMPLEX CONCEPTS
  17. Does online-delivered Cognitive Behavioural Therapy for Insomnia improve insomnia severity in nurses working shifts? Protocol for a randomised-controlled trial
  18. Socio-technical instruments in the field of Integrated Water Resources Management
  19. A theoretical multiscale analysis of electrical field for fuel cells stack structures
  20. Criticality and Values in Digital Transformation Research: Insights from a Workshop
  21. Sustainable Development and Material Flows
  22. Efficacy of a Self-Help Web-Based Recovery Training in Improving Sleep in Workers
  23. Extraction of information from invoices - challenges in the extraction pipeline