Campus Virtuell

Projekt: Lehre und Studium

Projektbeteiligte

Beschreibung

Dieses Projekt verbindet den Präsenzunterricht mit medienunterstütztem Lernen und dem Schwerpunkt auf die Reflektion über das Lernen im Blended-Learning Lernformat. Dabei wurde auch die Effektivität von kommerziellen Online-Sprachlernprogrammen erprobt.

Die Fragestellung des Projekts umfasst, wie Studierende aus nicht-philologischen/linguistischen Studiengängen ihre Lernprozesse steuern. Die Kernfragen des Projektes waren:

„Wie erlernt man Sprachen auf einem virtuellen Campus?“
„Welche Kompetenzen muss man dabei entwickeln und welche Strategien anwenden?“
„Wie wechseln sich Einzel- und Gruppenarbeitsphasen ab?“
„Wird der kulturellen Dimension des Spracherwerbs Rechnung getragen? Und wenn ja, wie?“

Dafür bekamen die Studierenden eine Lernumgebung, die aus den folgenden Komponenten bestand: Online-Sprachlernprogramm (Tell Me More und Campus Language Training), Moodle und Präsenzstunden.

Das Projekt wurde für fünf Sprachen angeboten: Deutsch als Fremdsprache, Englisch, Französisch, Italienisch und Spanisch.
StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.10.0831.03.13

Verknüpfte Aktivitäten

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Current Trends in Environmental Cost Accounting - and its Interaction with Eco-Efficiency Performance Measurement and Indicators
  2. Evaluating a hybrid web-based training program for panic disorder and agoraphobia
  3. Excludable and non-excludable public inputs
  4. Visualizing stakeholders’ willingness for collective action in participatory scenario planning
  5. Ecosystem services as a boundary object for sustainability
  6. Navigating AI and children's rights in corporate practices
  7. Analysis of life cycle datasets for the material gold
  8. Species loss due to nutrient addition increases with spatial scale in global grasslands
  9. Why context matters: Understanding transdisciplinary research through the lens of nine context factors
  10. Structure and dynamics of secondary and mature rainforests
  11. Application of the two-sample doubly labelled water method alters behaviour and affects estimates of energy expenditure in black-legged kittiwakes
  12. Diversity lost
  13. Process characteristics of constrained friction processing of AM50 magnesium alloy
  14. Adaptive learning support as a key element of innovative teaching in Germany
  15. Variable social-ecological indicators across a Tanzanian protected area network
  16. On the impact of network size and average degree on the robustness of centrality measures
  17. Beschreibende Statistik
  18. Reviewing relational values for future research
  19. Nichtlineare Dynamik
  20. Using a leverage points perspective to compare social-ecological systems: a case study on rural landscapes
  21. Careless responding detection revisited