Professorship for Sport Pedagogy and Sport Science

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

In the field of sports education and sports didactics, we deal with movement, play and sport in school and non-school settings. The design of teaching-learning processes in physical education classes, in all-day sports programmes or in sports clubs is researched with a view to educational potentials and transferred back into practice. The same applies to the institutional networking of sports players in an educational landscape (e.g. cooperation between all-day schools and sports clubs), with the aim of accompanying and initiating inter- and transdisciplinary approaches to educational and sports policy challenges in a theory-based and empirically sound manner.

The central concern is the development of a diversity-sensitive sports pedagogy that takes into account social categories of difference such as gender, disability as well as social and cultural orientations and thus makes a contribution to contemporary, sustainable sport in schools and society.

Most downloaded publications

View all »

Recently viewed

Publications

  1. My Cigarette Wife and Other Queer Tales of Kinship from Tunisia’s Contemporary Public Art Scene
  2. Für den Naturschutz? - eine carabidologische Langzeituntersuchung im Hofgehölz Möhr
  3. Praktikable Vereinfachungen der wirtschafts-, rechts-, und baubetriebs wissenschaftlichen Theorie zu den fünf Nachweisschritten und Konsequenzen bzgl. § 650c BGB
  4. Soziale Vergleichsprozesse in krisenhaften Zeiten
  5. §64h Gemeinsame Vorschriften für die Verordnungsermächtigungen
  6. Sport- und Bewegungsangebote an offenen Ganztagsschulen in Niedersachsen
  7. Sustainability innovations
  8. Zur Vergangenheit und Zukunft des Erneuerbare-Energien-Gesetzes
  9. Wissen und Kompetenz im Literaturunterricht am Beispiel von "Nachts schlafen die Ratten doch"
  10. Partizipation in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit zwischen Anspruch und Wirklichkeit
  11. Welches Spielzeug besitzen Kinder hier und in anderen Ländern? Ein transkultureller Vergleich als Grundlage, um über das eigene Konsumverhalten nachzudenken
  12. Wie unterscheiden sich Familien in Bezug auf naturwissenschaftliche Anregungen im Vorschulalter? Familiäre Disparitäten im Elementarbereich
  13. § 56a StGB: Gründe für und wider die gesetzliche Dauer der Bewährungszeit
  14. Die geplante Kunstgewinnsteuer
  15. Imagologie, kinderliterarische Komparatistik und Digital Humanities – mögliche Synergien
  16. Abschließende Bemerkungen zum Thema Professionalisierung
  17. Bewertung und Minderung der Emissionen aus Einrichtungen des Gesundheitswesens in die aquatische Umwelt
  18. Buchbesprechungen zur Fachdidaktik: Kerstin Pohl: Gesellschaftstheorie in der Politikdidaktik. Die Theorierezeption bei Hermann Giesecke. Wochenschau-Verlag, 2011
  19. Sozialarbeiterische Einflussmöglichkeiten auf kommunale und regionale Jugend- und Sozialpolitik
  20. Die Einwirkungen internationalen und ausländischen Rechts in die deutsche Rechtsordnung