Junior professorship for Social Science Education, in particular Economic Didactics

Organisational unit: Professoship

Main research areas

The Department of Economic Didactics at the Institute of Social Science Education focuses its research and teaching on fundamental questions of future-oriented economic and business education (for teachers). Education is considered future-oriented if it addresses current societal, (educational) political, economic, technological, ecological and social challenges and develops skills in teachers and learners that allow them to proactively contribute to overcoming these challenges.

This orientation underlines the fact that economic didactics at the Institute of Social Science Education is committed to an interdisciplinary and transdisciplinary approach in the social sciences and, in cooperation with political didactics, makes the interdependencies between economics and politics visible and tangible.

  1. Vernetzung der Empirischen Bildungsforschung

    Pietsch, M. (Project manager, academic), Perlinger, J. (Project manager, academic) & Hantke, H. (Project manager, academic)

    13.06.2531.12.25

    Project: Research

  2. SoFi: Sozial-inklusive Finanzbildung - Entwicklung, Erprobung und Evaluation kompetenzrahmenbasierter fächerverbindender Lehr-Lern-Arrangements

    Bonfig, A. (Project manager, academic), Engartner, T. (Project manager, academic), Greefrath, G. (Project manager, academic), Hantke, H. (Project manager, academic) & Hedtke, R. (Project manager, academic)

    01.01.2531.12.27

    Project: Research

  3. NiME: Nachhaltigkeit in Berufen der Metall- und Elektroindustrie

    Hantke, H. (Project manager, academic), Zurstrassen, B. (Project manager, academic), Dück, F. (Project staff) & Heitzhausen, S. (Project staff)

    01.05.2430.04.26

    Project: Transfer (R&D project)

  4. Transatlantischer Forschungsaustausch

    Hantke, H. (Project manager, academic)

    01.01.2431.12.25

    Project: Research

  5. Schools for Earth – Whole School Approach zur nachhaltigkeitsorientierten Entwicklung von Bildungseinrichtungen

    Hantke, H. (Project manager, academic) & Holst, J. (Project manager, academic)

    01.07.2231.03.23

    Project: Transfer (professional training)

  6. Humane Ökonomie – Vorstellungen von Schüler:innen und Lehrer:innen der Allgemein- und der Berufsbildung

    Tafner, G. (Project manager, academic) & Hantke, H. (Project manager, academic)

    01.11.2131.10.22

    Project: Research

Recently viewed

Researchers

  1. Nelly Yaa Pinkrah

Publications

  1. Globales Lernen - Unterrichtsmaterialien
  2. Vierzig Jahre "Überwachen und Strafen"
  3. Microbiological and environmental effects of aquifer thermal energy storage
  4. Reiseentscheidung
  5. Schulintegrierte Produktionsstätten aus Sicht der Berufsbildungswissenschaften
  6. Kommentierung Art. 21-22
  7. Der Forderungsausfall in der Haftpflichtversicherung – zwischen Irrtum und Innovation
  8. Sustensive Intercultural Chronotopes
  9. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  10. Law versus Economics? How should insurance intermediaries influence the insurance demand decision.
  11. Mit Textprozeduren am (Fach-)Wortschatz arbeiten – sprachliche Mittel in Sachtexten sammeln, entwickeln und anwenden.
  12. Der Dichter und sein Kritiker
  13. Bauteile als Informationsträger verändern zukünftige Fabriken
  14. The nexus between top managers’ human capital and firm productivity
  15. Restoration ecology meets carabidology: effects of floodplain restitution on ground beetles (Coleoptera, Carabidae)
  16. Effects of elevated CO2, O3 and K deficiency on Norway spruce (Picea abies)
  17. Demokratiemuster und Leistungsbilanz von Regierungen
  18. „Abschluß des Menschlichen“
  19. Kunst zur Sprache bringen
  20. Situative Identität? Sozialität und Selbstverhältnis unter dem Zeitregime der Spätmoderne
  21. Art Déco in Deutschland
  22. A new valuation school
  23. Vorbereitet auf die Zeitenwende?
  24. Reichweitenangst
  25. Akademisches Schreiben lehren und lernen
  26. Deutsch-Stunden
  27. Symmetry, beauty and belief in high-energy physics
  28. Die Zurechnung von Dritten im neuen Recht der Gesellschafterdarlehen
  29. Jugend- und Justizpolitik in Hamburg
  30. Sachrechnen
  31. Philosophische Bildung (in) der Öffentlichkeit
  32. Conflicts over GMOs and their Contribution to Food Democracy