Junior professorship for Social Science Education, in particular Economic Didactics
Organisational unit: Professoship
Main research areas
The Department of Economic Didactics at the Institute of Social Science Education focuses its research and teaching on fundamental questions of future-oriented economic and business education (for teachers). Education is considered future-oriented if it addresses current societal, (educational) political, economic, technological, ecological and social challenges and develops skills in teachers and learners that allow them to proactively contribute to overcoming these challenges.
This orientation underlines the fact that economic didactics at the Institute of Social Science Education is committed to an interdisciplinary and transdisciplinary approach in the social sciences and, in cooperation with political didactics, makes the interdependencies between economics and politics visible and tangible.
- 2024
Förderung von Inner Development Goals zur Erreichung der Sustainable Development Goals als Ziel transformativer Wirtschaftsdidaktik im Kontext nachhaltiger Entwicklung
Hantke, H. (Speaker) & Lorch, A. (Speaker)
26.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Die (sub)politische Ethik des Beruflichen in der beruflichen Bildung für nachhaltige Entwicklung
Heitzhausen, S. (Speaker), Zurstrassen, B. (Speaker), Wittau, F. (Speaker) & Hantke, H. (Speaker)
19.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Keynote zu Grundaspekten einer zukunftsfähigen Wirtschaftsbildung
Hantke, H. (Speaker)
19.09.2024Activity: Talk or presentation › talk or presentation in privat or public events › Research
Mehr Nachhaltigkeit im Wirtschaftsunterricht: Eine qualitative Exploration von Nachhaltigkeitsberichten als Grundlage von arbeits- und geschäftsprozessorientierten Lehr-Lern-Arrangements
Pargmann, J. (Speaker), Pranger, J. (Speaker) & Hantke, H. (Speaker)
18.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
„Whole School Approach" als Anspruch einer ganzheitlichen Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung im Lernort berufsbildende Schule – Theoretische Konzeptionen und empirische Explorationen
Hantke, H. (Speaker) & Kähler, A.-F. (Speaker)
18.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Demokratiebildung als didaktische Querschnittsaufgabe an Berufsschulen – Perspektiven einer curricularen (Weiter-) Entwicklung des Lernfeldunterrichts
Hantke, H. (Speaker)
17.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Förderung psychischer Gesundheit in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik: Spurensuche, Status Quo, Perspektiven
Thole, C. (Speaker), Kähler, A.-F. (Speaker), Pargmann, J. (Speaker), Hantke, H. (Speaker) & Kiepe, K. (Speaker)
17.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Zum Verhältnis von berufliche Handlungskompetenz und Demokratiekompetenz – eine Fallanalyse am Beispiel nachhaltiger Entwicklung
Hantke, H. (Speaker), Heitzhausen, S. (Speaker), Wittau, F. (Speaker) & Zurstrassen, B. (Speaker)
17.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Forschendes Lernen zum Whole School Approach als doppelter Lernanlass von Studierenden und schulischem Berufsbildungspersonal – Konzeption und Umsetzung eines universitären Seminars
Hantke, H. (Speaker)
04.07.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
(Beruflichen) Herausforderungen der Nachhaltigkeitstransformation mit Methoden der Gamification begegnen – Mobile Escape Rooms als Resonanzräume spielerisch-transformativen Lernens
Hantke, H. (Speaker) & Hagmaier, B. (Speaker)
21.06.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research