Institute of Social Science Education

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute of Social Science Education (ISWB) deals in research and teaching with questions of general and vocational education in the context of social transformation processes.

Scientific reference disciplines are mainly economics, political science and sociology. The guiding interest is to investigate in an interdisciplinary and transdisciplinary way under which conditions and in which structures the social participation and creative ability of teachers and learners can be promoted.

Main research areas

Forschungsschwerpunkte des Instituts für Sozialwissenschaftliche Bildung:

  • Berufliche und politische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  • Didaktische Konzeptionen einer wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Lehrkräfteprofessionalisierung
  • Entdeckendes und forschendes Lernens in der wirtschaftsberuflichen, sozioökonomischen und politischen Bildung
  • Didaktische Analyse der ökonomischen und politischen Ideengeschichte
  1. Published

    Annäherung an das Beziehungsgeflecht zwischen Nachhaltigkeit und Benachteiligtenförderung

    Fischer, A., 2010, Die soziale Dimension von Nachhaltigkeit - Beziehungsgeflecht zwischen Nachhaltigkeit und Benachteiligtenförderung. Fischer, A., Ehrke, M., Hahn, G. & Mertineit, K.-D. (eds.). Schneider Verlag Hohengehren, p. 7-18 12 p. (Leuphana-Schriften zur Berufs- und Wirtschaftspädagogik)(Berufliche Bildung und zukünftige Entwicklung; no. 3).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  2. Published

    Annäherung an eine Fachdidaktik Nachhaltigkeit mit Beispielen aus dem Berufsfeld Ernährung

    Stomporowski, S., 09.2011, Die Vitamine liegen unter der Schale: Beiträge zur Didaktik der Ernährungs- und Haushaltswissenschaften. Stomporowski, S. (ed.). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, p. 110-147

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  3. Published

    Annäherungen an eine sozioökonomische Bildung

    Fischer, A. & Zurstrassen, B., 2014, Sozioökonomische Bildung. Fischer, A. & Zurstrassen, B. (eds.). 1 ed. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, p. 7-31 23 p. (Schriftenreihe; no. 1436).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  4. Published

    Aspekte sozialer Nachhaltigkeit im Kontext der beruflichen Bildung Benachteiligter

    Stomporowski, S., 2010, Die soziale Dimension von Nachhaltigkeit - Beziehungsgeflecht zwischen Nachhaltigkeit und Benachteiligtenförderung: Berufliche Bildung und zukünftige Entwicklung. Fischer, A. (ed.). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, p. 71-88 18 p. (Leuphana-Schriften zur Berufs- und Wirtschaftspädagogik)(Berufliche Bildung und zukünftige Entwicklung; no. 3).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  5. Published

    ... auf dem Weg zu einer Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung: Andreas Fischer im Gespräch mit Wolfgang Klafki

    Fischer, A., 2004, In: Berufsbildung. 58, 86/87, p. 58-61 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  6. Published

    BA/MA in der Lehrerbildung zwischen Bologna-Beschluss und traditioneller Staatsprüfung: der pragmatische Ansatz in Lüneburg

    Fischer, A., 2004, Die Zukunft der Lehrerbildung. Grimm, A. (ed.). Rehburg-Loccum: Evangelische Akademie Loccum, p. 139-154 16 p. (Loccumer Protokolle; vol. 11, no. 03).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  7. Published

    BBS futur 2.0

    Schwinge, C. & Freund, E. K., 2015, In: Wirtschaft & Erziehung . 67, 1, p. 24-26 3 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

  8. Published

    BBS futur 2.0: Zukunft gemeinsam gestalten

    Schwinge, C. & Freund, E. K., 2014, In: Die berufsbildende Schule. 66, 9, p. 286-288 3 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesEducationpeer-review

  9. Published

    Bedürfnisorientierte Lehre in Krisenzeiten?! Potenziale und Grenzen eines Online-Seminars zur „Nachhaltigen Berufsbildungsforschung“ in der sozioökonomischen Bildung

    Apelojg, B., 08.12.2022, In Krisen aus Krisen lernen: Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Schröder, L.-M., Hantke, H., Steffestun, T. & Hedtke, R. (eds.). Springer, p. 173-188 16 p. (Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (SOBIWI)).

    Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

  10. Published

    Berufliche Bildung für eine nachhaltige Entwicklung

    Fischer, A., Kuhlmeier, W., Vollmer, T. & Winzier, D., 2014, Arbeit der Zukunft - Zukunft der Arbeit: Berufliche Bildung, Qualifikation und Fachkräftebedarf im Zeichen des demographischen Wandels; Tagungsband zu den 17. Hochschultagen Berufliche Bildung 2013 in Essen. Michael, B., Münk, D. & Walter, M. (eds.). Bonn: Pahl-Rugenstein Verlag, p. 237-244 8 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...22 Next

Recently viewed

Activities

  1. Zum Zusammenhang zwischen skalierter Anstrengung und Herzrate als Indikatoren der Beanspruchung im Arbeitsversuch
  2. Eigenzeiten of Creativity – Temporal Work as a Coordination Challenge in Artistic and Scientific Project Ecologies
  3. Key Note Speech: The Post-Enactment Blues: Opportunity De-Objectification, Venture Persistence, and Venture Abandonment
  4. Predicting Transformational School Leadership in Different School Contexts: Does Work Engagement Make a Difference?
  5. Media Across Borders: The 1st International Conference on the Localisation of Film, Television and Video Games 2012
  6. On the validity of a mathematics test for the selection of university applicants for a teacher training programme
  7. Hell Is Other People? ender and Interactions with Strangers in the Workplace Influence a Person’s Risk of Depression.
  8. Internet-based guided self-help to reduce depressive symptoms in teachers: Results from a randomized controlled trial
  9. Understanding Learning Processes For Developing Key Competencies In Sustainability Implication For Higher Education
  10. Sustainability and Internal Supply Chain Management: A Conceptual Approach to Intra-Organisational Knowledge Transfer
  11. Sustainability and internal supply chain management – A conceptual approach to intra-organisational knowledge transfer
  12. Presentation of the paper entitled "Comparison of Backpropagation and Kalman Filter-based Training for Neural Networks"
  13. ÖkoKult - Sicherung der Ökosystemdienstleistungen und Biodiversität in extensiv bewirtschafteten Kulturlandschaften
  14. Professionalisierung weiterentwicklen heißt selbst professionell denken und handeln - Anforderungen an die Ausbildung

Publications

  1. How should we fund open access monographs and what do you think is the most likely way that funding will happen?
  2. PragmatiKK: Target Group-specific Approach in a web-based Stress Prevention Platform for Micro and Small Companies
  3. Anthropogenic nitrogen deposition alters growth responses of European beech (Fagus sylvativa L.) to climate change
  4. Assessment of physical strain in younger and older subjects using heart rate and scalings of perceived exertion
  5. Dolderer, Maya, u.a. (Hg.), O Mother, Where Art Thou? (Queer-)Feministische Perspektiven auf Mutterschaft und Mütterlichkeit
  6. Integrating indigenous and local knowledge in management and research on coastal ecosystems in the Global South
  7. Farmers’ perceptions and knowledge of natural enemies as providers of biological control in cider apple orchards
  8. A novel telecoupling framework to assess social relations across spatial scales for ecosystem services research
  9. Politiken der Naturgestaltung als Denk- und Handlungsräume für Anpassung, Kooperation, Widerstand und Alternativen
  10. The spillover effect of mimicry: Being mimicked by one person increases prosocial behavior toward another person
  11. Influence of socio-environmental risks on natural resource dependent socio-ecological systems in Central Himalaya
  12. Reduction of the Microbial Load of Digestate by the Cultivation of Galdieria sulphuraria Under Acidic Conditions
  13. Entwicklung eines Domänenmodells für ein nachhaltiges Wirtschaften kaufmännischer Auszubildender: Erste Einblicke
  14. Four Methods to Distinguish between Fractal Dimensions in Time Series through Recurrence Quantification Analysis
  15. Pollination mitigates cucumber yield gaps more than pesticide and fertilizer use in tropical smallholder gardens
  16. Habitat management on multiple spatial scales can enhance bee pollination and crop yield in tropical homegardens
  17. Anwendung des § 8 b KStG 2002 und Auswirkungen auf die Gewerbesteuer - Erste Analyse des BMF-Schreibens vom 28042003
  18. Kommentierung von Art. 115 AEUV: Nationales Recht mit unmittelbarer Auswirkung àu den Binnenmarkt, Rechtsangleichung
  19. Comparison of Supervised versus Self-Administered Stretching on Bench Press Maximal Strength and Force Development
  20. Cascade thermochemical storage with internal condensation heat recovery for better energy and exergy efficiencies
  21. Plant functional trait response to environmental drivers across European temperate forest understorey communities
  22. How do workers gain voice on digital work platforms? Hotspots and blind spots in research on platform worker voice
  23. „Zusammengepfercht wie die Tiere“ – Der Einfluss medialer Berichterstattung auf die Entmenschlichung von Geflüchteten,
  24. Adaptive survival mechanisms and growth limitations of small-stature herb species across a plant diversity gradient
  25. Preservice teachers’ competency development and opportunities to learn in teaching multilingual learners in Germany
  26. Geschlechterperspektive in der Nachhaltigkeitsforschung – Eine Einschätzung des Präsidenten des Wuppertal Instituts
  27. „Stell dir doch die Situation mal konkret vor!“ – Lehrerinterventionen im Kontext mathematischer Modellierungsaufgaben
  28. Municipal wastewater treatment and biomass accumulation with a wastewater-born and settleable algal-bacterial culture
  29. Private Bodies as Public Authorities under International, European, English and German Environmental Information Laws