Writing Creatively in a Foreign Language: Vignettes, Haikus, and Poetry

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

What is it like to teach writing creatively in a foreign language? How do I get even those students to embark on this adventure who have never even written creatively in their own language? The following article is based on my experiences teaching creative writing since 2008 at Leuphana University Lüneburg. While I mention a few pitfalls that need to be avoided, the article consists mostly of texts that always go over extremely well with students. Thus, it is a step-by-step approach for those who would like to embark on the adventure of teaching creative writing themselves. One short aside: I am a literary scholar by training, teaching mostly literature and culture of Canada and the United States, and have no formal training in the area of ESL. Therefore, readers will not get theoretical background information on how to teach creative writing from an ESL point-of-view, but rather hands-on, practical exercises that I have tried out numerous times and found to be successful. I am 100% self-taught in the area of creative writing.

Wie ist es, kreatives Schreiben in einer Fremdsprache zu unterrichten? Wie bekomme ich sogar diejenigen Studierenden dazu, sich auf dieses Abenteuer einzulassen, die selbst in ihrer Muttersprache nie Lyrik oder Geschichten geschrieben haben? Der folgende Artikel basiert auf meinen eigenen Erfahrungen als Dozentin für kreatives Schreiben an der Leuphana Universität Lüneburg. Der Artikel verweist auf einige Schwierigkeiten, die es zu vermeiden gilt und empfiehlt Texte, die bei Studierenden besonders gut ankommen. Daher ist der nachfolgende Artikel auch eine Art Einführung für diejenigen, die sich auf die Herausforderung, kreatives Schreiben in einer Fremdsprache zu unterrichten, einlassen möchten. Noch eine kurze Bemerkung: Ich bin von Hause aus Literaturwissenschaftlerin und unterrichte Nordamerikastudien (Kultur und Literatur Kanadas und der USA). Daher erwartet die Leserinnen und Leser im Folgenden keine theoretische Abhandlung, sondern tatsächlich erprobte Aufgaben im Bereich „kreatives Schreiben“. Ich in 100% Autodidaktin in diesem Bereich.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftZeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
Jahrgang25
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)29-53
Anzahl der Seiten25
ISSN1205-6545
PublikationsstatusErschienen - 10.2020

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Creativity in Spaces of Possibilities for Sustainable Urban Development
  2. TRADITION OF EDUCATION AND INTROSPECTION OF THE MODERN ERA
  3. Leveling up? An inter-neighborhood experiment on parochialism and the efficiency of multi-level public goods provision
  4. Scale in environmental governance: moving from concepts and cases to consolidation
  5. We have Some Calves left! Socially Accepted Alternatives to the Current Handling of Male Calves from Dairy Production
  6. Justice in environmental institutions - How do frameworks for institutional analysis consider ideas of justice?
  7. Photodegradation of the UV filter ethylhexyl methoxycinnamate under ultraviolet light
  8. "Konfrontative Pädagogik"
  9. Being A.N.Other
  10. The u-shape on aging revisited
  11. Datenkritik
  12. Walking Backward
  13. Kosmopolitismus
  14. Book review of Kang-Kwong Luke/Theodossia-Souala Pavlidou: Telephone Calls. Unity and Diversity in Conversational Structure across Languages and Cultures.
  15. Der Raum des Cyberspace
  16. Jane Essex, Inclusive and Accessibe Secondary Science: How to Teach Science Effectively to Students with Additional or Special Needs (Book Review)
  17. Regulation of a servo piezo mechanical hydraulic actuator for intake valves in camless combustion engines
  18. Agency, values, and well-being
  19. Modelling the first flush of pesticides and their transformation products in a Mediterranean catchment
  20. Patient centricity in IS healthcare – a framework proposing enablement, empowerment, and engagement of patients as individual IS users
  21. More on the normalization of syllable prominence ratings
  22. Can Pulsed Electric Fields Treated Algal Cells Be Used as Stationary Phase in Chromatography?
  23. Public Value