Writing Creatively in a Foreign Language: Vignettes, Haikus, and Poetry

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

What is it like to teach writing creatively in a foreign language? How do I get even those students to embark on this adventure who have never even written creatively in their own language? The following article is based on my experiences teaching creative writing since 2008 at Leuphana University Lüneburg. While I mention a few pitfalls that need to be avoided, the article consists mostly of texts that always go over extremely well with students. Thus, it is a step-by-step approach for those who would like to embark on the adventure of teaching creative writing themselves. One short aside: I am a literary scholar by training, teaching mostly literature and culture of Canada and the United States, and have no formal training in the area of ESL. Therefore, readers will not get theoretical background information on how to teach creative writing from an ESL point-of-view, but rather hands-on, practical exercises that I have tried out numerous times and found to be successful. I am 100% self-taught in the area of creative writing.

Wie ist es, kreatives Schreiben in einer Fremdsprache zu unterrichten? Wie bekomme ich sogar diejenigen Studierenden dazu, sich auf dieses Abenteuer einzulassen, die selbst in ihrer Muttersprache nie Lyrik oder Geschichten geschrieben haben? Der folgende Artikel basiert auf meinen eigenen Erfahrungen als Dozentin für kreatives Schreiben an der Leuphana Universität Lüneburg. Der Artikel verweist auf einige Schwierigkeiten, die es zu vermeiden gilt und empfiehlt Texte, die bei Studierenden besonders gut ankommen. Daher ist der nachfolgende Artikel auch eine Art Einführung für diejenigen, die sich auf die Herausforderung, kreatives Schreiben in einer Fremdsprache zu unterrichten, einlassen möchten. Noch eine kurze Bemerkung: Ich bin von Hause aus Literaturwissenschaftlerin und unterrichte Nordamerikastudien (Kultur und Literatur Kanadas und der USA). Daher erwartet die Leserinnen und Leser im Folgenden keine theoretische Abhandlung, sondern tatsächlich erprobte Aufgaben im Bereich „kreatives Schreiben“. Ich in 100% Autodidaktin in diesem Bereich.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftZeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
Jahrgang25
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)29-53
Anzahl der Seiten25
ISSN1205-6545
PublikationsstatusErschienen - 10.2020

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Nachhaltigkeitsinformatik
  2. The effects of visual sustainability labels on consumer perception and behavior
  3. Priming effects induced by glucose and decaying plant residues on SOM decomposition: A three-source 13C/14C partitioning study
  4. Der Sozialindex für Hamburger Schulen
  5. The “First Ones to Close and Last Ones to Re-Open”
  6. Fines for Absuse of Dominance in "High tech" Markets
  7. Spectra of the planar Multipole Resonance Probe determined by a Kinetic Model
  8. CALPHAD-based modeling of pressure-dependent Al, Cu and Li unary systems
  9. Antike als Inszenierung
  10. Jane Essex, Inclusive and Accessibe Secondary Science: How to Teach Science Effectively to Students with Additional or Special Needs (Book Review)
  11. The need for pluralism in landscape models: a reply to Dunn and Majer
  12. Biodiversity across trophic levels drives multifunctionality in highly diverse forests
  13. Pupils as raters of instructional quality
  14. The ten principles of green sample preparation
  15. "God Is in the Details", or The Filing Box Answers
  16. Good-Practice-Sammlung
  17. Plant diversity effects on aboveground and belowground N pools in temperate grassland ecosystems
  18. ADORE - Teaching Adolescent Struggling Readers
  19. Gender Differences in Grip-Strength Depending on Arousal and Valence of Emotions
  20. Complementary biomass strategy
  21. Public understanding of climate change terminology in Germany
  22. Towards a future conceptualization of destination resilience
  23. How to estimate carabid biomass?—an evaluation of size-weight models for ground beetles (Coleoptera
  24. The multipole resonance probe: Evolution of a plasma sensor
  25. Sustainability-Oriented Innovation in SMEs
  26. Impact of wages and job levels on worker absenteeism
  27. Sensitivity of trace-element analysis by X-ray emission induced by 0.1-10 MeV electrons
  28. Invertebrate diversity and national responsibility for species conservation across Europe
  29. The legacy of war
  30. Lekcja 29-30
  31. Nitrogen fixation and carbon assimilation of the desert legume Tephrosia apollinea under PEG-induced osmotic stress
  32. Credit Constraints and Exports
  33. Gemeinsam glücklicher