Professional Judges’ Disbelief in Free Will Does Not Decrease Punishment

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

There is a debate in psychology and philosophy on the societal consequences of casting doubts about individuals’ belief in free will. Research suggests that experimentally reducing free will beliefs might affect how individuals evaluate others’ behavior. Past research has demonstrated that reduced free will beliefs decrease laypersons’ tendency toward retributive punishment. This finding has been used as an argument for the idea that promoting anti-free will viewpoints in the public media might have severe consequences for the legal system because it may move judges toward softer retributive punishments. However, actual implications for the legal system can only be drawn by investigating professional judges. In the present research, we investigated whether judges (N = 87) are affected by reading anti-free will messages. The results demonstrate that although reading anti-free will texts reduces judges’ belief in free will, their recommended sentences are not influenced by their (manipulated) belief in free will.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSocial Psychological and Personality Science
Jahrgang12
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)357-362
Anzahl der Seiten6
ISSN1948-5506
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2021
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2020.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Liquid metal embrittlement in solid-state welding of Mg/galvanized steel
  2. Promoting Sustainable Consumption in Educational Settings
  3. A process-oriented framework of competencies for sustainability entrepreneurship
  4. Methoden zur Erfolgsmessung im Regionalmarketing
  5. Haushaltende Kräfte
  6. Lernen in selbstorganisierten Schülergruppen
  7. Nachhaltigkeit und Bürokratieabbau: Vorschlag eines EU-Omnibus-Pakets zur Änderung der CSRD, CSDDD und Taxonomie-Verordnung
  8. Novel five-axis forming press for the incremental sheet-bulk metal forming
  9. § 25
  10. Organization as communication
  11. Cologne: Inside Out
  12. Höhere Bildung als Lebensbildung
  13. From the Substantive to the Ceremonial
  14. Kleidungspraktiken erforschen!
  15. Реформировать Болонскую реформу Интервью с профессором Люнебургского университета, писателем Пьеранжело Масетом Проведение
  16. Art World's End
  17. Legislative Democracy in the Bundestag After Reunification
  18. Sammelrezension zum Thema „Fallbasiertes Lernen in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung
  19. Fallbasiertes Lernen in der Schulpädagogik am Beispiel Classroom-Management
  20. Klimaschutz und Kohleausstieg
  21. Konzept für einen transsektoralen Auftragsbroker als komponente einer Telematik-Infrastruktur
  22. Polarisierung von Arbeitseinkommen im internationalen Vergleich – Empirische Befunde
  23. Neumann, Waltraud Maria: Philosophie und Trinität: Erörterungen, 3 Bde.
  24. Lebensweltorientierung und lebensweltorientierte Lernaufgaben