“Terrorist” or “Mentally Ill”: Motivated Biases Rooted in Partisanship Shape Attributions About Violent Actors

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

We investigated whether motivated reasoning rooted in partisanship affects the attributions individuals make about violent attackers’ underlying motives and group memberships. Study 1 demonstrated that on the day of the Brexit referendum pro-leavers (vs. pro-remainers) attributed an exculpatory (i.e., mental health) versus condemnatory (i.e., terrorism) motive to the killing of a pro-remain politician. Study 2 demonstrated that pro-immigration (vs. anti-immigration) perceivers in Germany ascribed a mental health (vs. terrorism) motive to a suicide attack by a Syrian refugee, predicting lower endorsement of punitiveness against his group (i.e., refugees) as a whole. Study 3 experimentally manipulated target motives, showing that Americans distanced a politically motivated (vs. mentally ill) violent individual from their in-group and assigned him harsher punishment—patterns most pronounced among high-group identifiers.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSocial Psychological and Personality Science
Jahrgang10
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)485-493
Anzahl der Seiten9
ISSN1948-5506
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.05.2019
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Andreas Hübner

Aktivitäten

  1. Deutsche Industrie- und Handelskammer (Externe Organisation)
  2. Welt spielen. SimEarth als Grenzfall zwischen wissenschaftlicher Simulation und Computerspiel
  3. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  4. International Journal of Environmental Protection (Zeitschrift)
  5. “Der Blick von außen: Welche Lehren ziehen wir aus Wirecard, Greensill & Co?“
  6. Tagung "Globales Lernen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in der Schule" - 2008
  7. Fakultät Management und Technologie (Organisation)
  8. Review of International Organizations (Fachzeitschrift)
  9. Psychology for economic development to fight poverty
  10. "Wer hat's gemacht?" - Eine qualitative Studie zur Nutzung digitaler Lerndaten durch Grundschullehrkräfte
  11. Feedback im Kontext digitaler Medien – Über die Wirksamkeit einer mathematikbezogenen Lehr-Lern-Plattform sowie dessen Nutzung und Wahrnehmung
  12. Innovative supplier management processes for sustainability - Explorative findings from German stock corporations
  13. 21. Symposion Deutschdidaktik 2016
  14. Early Years: an international research journal (Zeitschrift)
  15. Arts, Culture and Public Sphere - Expressive and Instrumental Values in Economic and Sociological Perspectives 2008
  16. Forum Fachberatung für Kindertagesbetreuung – 2012
  17. Interdisziplinären Fachdidaktischen Kolloquium der Otto-von-Guericke Universität Magdeburg
  18. Arbeiten wo und wann man möchte: Grenzenlose Freiheit oder grenzwertige Praxis?
  19. Berufsbildungswissenschaftliche Schriften der Leuphana Universität (Zeitschrift)