Organizational working time regimes: Drivers, consequences and attempts to change patterns of excessive working hours

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

A 40-hour working week is the norm in Europe, yet some organizations require 60 or more working hours and in investment banks an alarming 120-hour weeks are known to be worked. What is more, these organizations often require workers to be permanently on call and demonstrate high production rates. Consequences of such practices include frazzled employees, with their families’ and their own health under pressure. This article introduces our special issue of the German Journal of Human Resource Management. It tackles the many reasons behind excessive work hours and failed attempts to change working time arrangements in organizations. It first identifies three core ideas in previous research, namely the dispersed nature of regimes of excessive working hours, their high levels of persistence and their constitution at multiple levels of analysis. It then summarizes the contributions in this special issue. Finally, it proposes avenues for future research, such as focusing on the genesis and the historicity of organizational working time regimes, studying the interrelation of factors across multiple levels of analysis, and probing new theories to explain the extreme persistence of excessive working hours. The overarching aim of our special issue in this core area of human resource management is to contribute to an understanding of organizational working time regimes and the tenacity of excessive working hours in an effort to deepen our knowledge of how to change them.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftGerman Journal of Human Resource Management
Jahrgang32
Ausgabenummer3-4
Seiten (von - bis)155 - 167
Anzahl der Seiten13
ISSN2397-0022
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.08.2018

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2018.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Democratising platform governance in the sharing economy
  2. Big Drama - Small Spaces
  3. Max Weber and the Modern Problem of Discipline
  4. Mainstream und Gegenwartskunst
  5. Habitusformen von Eltern im Kontext der Computerspielnutzung ihrer Kinder
  6. Entscheidung
  7. Internationaler Personaleinsatz
  8. Flipped Classroom am Beispiel aktiven Lernens in der Vorlesung
  9. Der ‚Zürcher Stil der Politikphilosophie’
  10. Strengthening and ductilizing of magnesium alloying with heavy rare earth elements
  11. Clouds and Balloons
  12. Fast Car
  13. Von 1700 bis ins 3. Jahrtausend
  14. THE RADICAL ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN POLITICAL IMAGINATION AND PRODUCTION OF COMMON FUTURE IN BELARUSIAN PROTESTS
  15. Die Berufsbetreuung
  16. Selbstopfer der Naturburschen
  17. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten
  18. Prozessanalytische Modellierung von Wissenskommunikation in chat-basiertem CSCL
  19. KomPädenZ-ein Projekt zur Anrechnung erworbenen Wissens unter besonderer Berücksichtigung des Gender-Mainstreaming-Prinzips
  20. Organisatorische Änderungsprozesse
  21. Ownership Structure and Firm Performance in the Egyptian Manufacturing Sector
  22. Jenseits von Kontemplation und Aktion
  23. Nachhaltigkeit
  24. Über den sinn von Thematisierungstabus und die unmöglichkeit einer soziologischen analyse der soziologie
  25. Zusammenhänge und Mechanismen
  26. Reading the Digital City
  27. Hamburg’s Family Literacy Project (FLY) in the context of international trends and recent evaluation findings
  28. Wirtschaftswende durch nachhaltiges Unternehmertum
  29. Mindfulness training at school
  30. Alien flora of mountains
  31. COVID-19-related fear, stress and depression in school principals
  32. Unternehmerische Nachhaltigkeit umsetzen
  33. The Impact of EU-enlargement on Tourism
  34. Erfolg eines Serientäters
  35. Postkoloniale Perspektiven auf 'weltwärts'
  36. Was nie geschrieben wurde, lesen. L’antropologia linguistica di Walter Benjamin
  37. Der Verbund Forschungsdaten Bildung
  38. Erklär mal!
  39. Das Licht, das Auge und die Identität der Farbe
  40. Lernumgebungen
  41. The termination of international sanctions
  42. Was wissen wir ueber die Psychologie erfolgreichen Unternehmertums?
  43. Die programmatische Orientierung des Museums
  44. MaRisk
  45. So macht man Karriere
  46. "Six days on the road"