On New Forms of Science Communication and Communication in Science: A Videographic Approach to Visuality in Science Slams and Academic Group Talk

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

In this article, we focus on the communicative character of visuality and visual representations (“visuals”) in transdisciplinary science communication (science slams) and interdisciplinary communication within science (group talks). We propose a methodology for the study of visuality and the use of visuals as communicative actions. Both unfold within a triadic structure of social actors and the objectivations they (re-)produce. Therefore, we combine the approach of videography and focused ethnography. This research design allows not only putting actions under an audiovisual microscope but also to combine ethnographic knowledge stemming from fieldwork with the audiovisual analysis in front of screens. Using data from our empirical fields (science communication in science slams as well as communication within science in group talks), we illustrate the vital role of visuality of new practices in the communicative construction of (scientific) reality. In doing so, we also emphasize the importance of audiovisual methods for qualitative empirical social research today.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftQualitative Inquiry
Jahrgang25
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)363-378
Anzahl der Seiten16
ISSN1077-8004
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2019

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2019.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. In the Workshop of the Translator. Walter Benjamin in/on Translation
  2. Legitimacy and Institutional Change in International Organisations
  3. Museum visitors and non-visitors in Germany: A representative survey
  4. Verfassung ohne Rhetorik? – Zur neuen Gestalt der Europäischen Union
  5. What has gone wrong with application development? Who is the culprit?
  6. Gemeinsames Lernen von Studierenden, Lehramtsanwärtern und Lehrenden
  7. Marina F. Bykova, Kenneth R. Westphal (Hrsg.) The Palgrave Hegel Handbook
  8. Forschendes Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht
  9. VwGO §108 [Urteilsgrundlagen; freie Beweiswürdigung; rechtliches Gehör]
  10. Koring, Bernhard: Eine Theorie pädagogischen Handelns. - Weihnheim, 1989
  11. Die Revision der Bagatellbekanntmachung der Europäischen Kommission
  12. Watermills in the historic irrigation system 'Palmeral de Elche', Spain
  13. Auenböden der Elbe als Archiv für die Stoffdynamik im Einzugsgebiet
  14. San Antonio Statement on brominated and chlorinated flame retardants
  15. Photooxidation as Advanced Oxidation Treatment of Hospital Effluents
  16. Untersuchendes Lernen der Naturwissenschaften mit allen SchülerInnen
  17. Literature Review zu konzeptionellem Lernen in Open Inquiry Settings
  18. Viertklässler diskutieren: Was können wir tun, damit jeder Arbeit hat?
  19. Socio-economic analysis for the authorisation of chemicals under REACH
  20. Theorie-Praxis-Verzahnung als konstituierendes Element des ZZL-Netzwerks
  21. Sozial- und naturwissenschaftliche Bildung in der Grundschule Italiens
  22. Zum Stand der Waldpädagogik in forstlichen Einrichtungen Deutschlands
  23. (De-)Thematisierungsweisen von Bildungsausschlüssen an der Grenze zur EU
  24. Geschäftsmodelle und Erfolgsfaktoren von deutschen Bioenergiedörfern
  25. Erfolgreiches Nachhaltigkeitsmanagement in Hotellerie und Gastronomie
  26. Operationalizing ecosystem services for the mitigation of soil threats
  27. Group membership does not modulate goal- versus movement-based imitation
  28. Mitigating the Impact of Climate Change by Reducing Evaporation Losses