„Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Standard

„Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie. / Tafner, Georg; Hantke, Harald; Heiss, Mareike et al.
Humane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?. Hrsg. / Georg Tafner; Nicole Ackermann; Udo Hagedorn; Cornelia Wagner-Herrbach. Leverkusen: Verlag Babara Budrich, 2024. S. 41-67 (AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz; Band 33).

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Harvard

Tafner, G, Hantke, H, Heiss, M, Loewer, K & Ottliczky, J 2024, „Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie. in G Tafner, N Ackermann, U Hagedorn & C Wagner-Herrbach (Hrsg.), Humane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?. AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz, Bd. 33, Verlag Babara Budrich, Leverkusen, S. 41-67, 5. Jahrestagung der Gesellschaft für sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (GSÖBW), Berlin, Berlin, Deutschland, 22.09.22. <https://www.agbfn.de/dokumente/pdf/FzbB_Humane%20Oekonomie_online_17122024.pdf>

APA

Tafner, G., Hantke, H., Heiss, M., Loewer, K., & Ottliczky, J. (2024). „Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie. In G. Tafner, N. Ackermann, U. Hagedorn, & C. Wagner-Herrbach (Hrsg.), Humane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie? (S. 41-67). (AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz; Band 33). Verlag Babara Budrich. https://www.agbfn.de/dokumente/pdf/FzbB_Humane%20Oekonomie_online_17122024.pdf

Vancouver

Tafner G, Hantke H, Heiss M, Loewer K, Ottliczky J. „Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie. in Tafner G, Ackermann N, Hagedorn U, Wagner-Herrbach C, Hrsg., Humane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?. Leverkusen: Verlag Babara Budrich. 2024. S. 41-67. (AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz).

Bibtex

@inbook{0f82c4d4e4824f00830b7db720b133a2,
title = "„Nichts ist wichtiger als Geld.“: Vorstellungen zur realen und humanen {\"O}konomie",
abstract = "Sustainability can be understood as a critique of the prevailing, alienated relations between self and world. Human impacts on the earth{\textquoteright}s natural processes have had dramatic effects on the ecological equilibrium, leading—in light of human dependency on nature—to intra- and inter-generational social turmoil. Non-sustainable thought and action thus create problems in the culture/nature relationship. This perspective on sustainability places the subject at the centre of attention. Ultimately, the subject—as a cultural being and part of nature is (latently) confronted with the contradiction of the destruction of that very natural world and forced to respond to it. If one applies these insights to processes of vocational ecucation, learners (and others) find themselves confronted with a contradiction between accelerating efficiency and growth on the one side and sustainability on the other. In light of the above observations, this theoretical/conceptual contribution examines the following research question: To what extent can the concepts of “resonance” and “sub-politics” help us to analyse the contradiction between social acceleration and sustainability at the level of the subject (in vocational education)?",
keywords = "Berufliche Bildung, sub-politcs, resonance, alienation, acceleration, growth, sustainability, vocation education, critique, transformation",
author = "Georg Tafner and Harald Hantke and Mareike Heiss and Katrin Loewer and Johannes Ottliczky",
year = "2024",
language = "Deutsch",
isbn = "978-3-8474-2858-9",
series = "AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz",
publisher = "Verlag Babara Budrich",
pages = "41--67",
editor = "Tafner, {Georg } and Nicole Ackermann and Udo Hagedorn and Cornelia Wagner-Herrbach",
booktitle = "Humane {\"O}konomie – selbstverst{\"a}ndlicher Auftrag sozio{\"o}konomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?",
address = "Deutschland",
note = "5. Jahrestagung der Gesellschaft f{\"u}r sozio{\"o}konomische Bildung und Wissenschaft (GS{\"O}BW) : Humane {\"O}konomie – selbstverst{\"a}ndlicher Auftrag sozio{\"o}konomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?, 5. Jahrestagung der GS{\"O}BW ; Conference date: 22-09-2022 Through 23-09-2022",
url = "https://soziooekonomie-bildung.eu/veranstaltungen/5-jahrestagung/",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - „Nichts ist wichtiger als Geld.“

T2 - 5. Jahrestagung der Gesellschaft für sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (GSÖBW)

AU - Tafner, Georg

AU - Hantke, Harald

AU - Heiss, Mareike

AU - Loewer, Katrin

AU - Ottliczky, Johannes

N1 - Conference code: 5

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Sustainability can be understood as a critique of the prevailing, alienated relations between self and world. Human impacts on the earth’s natural processes have had dramatic effects on the ecological equilibrium, leading—in light of human dependency on nature—to intra- and inter-generational social turmoil. Non-sustainable thought and action thus create problems in the culture/nature relationship. This perspective on sustainability places the subject at the centre of attention. Ultimately, the subject—as a cultural being and part of nature is (latently) confronted with the contradiction of the destruction of that very natural world and forced to respond to it. If one applies these insights to processes of vocational ecucation, learners (and others) find themselves confronted with a contradiction between accelerating efficiency and growth on the one side and sustainability on the other. In light of the above observations, this theoretical/conceptual contribution examines the following research question: To what extent can the concepts of “resonance” and “sub-politics” help us to analyse the contradiction between social acceleration and sustainability at the level of the subject (in vocational education)?

AB - Sustainability can be understood as a critique of the prevailing, alienated relations between self and world. Human impacts on the earth’s natural processes have had dramatic effects on the ecological equilibrium, leading—in light of human dependency on nature—to intra- and inter-generational social turmoil. Non-sustainable thought and action thus create problems in the culture/nature relationship. This perspective on sustainability places the subject at the centre of attention. Ultimately, the subject—as a cultural being and part of nature is (latently) confronted with the contradiction of the destruction of that very natural world and forced to respond to it. If one applies these insights to processes of vocational ecucation, learners (and others) find themselves confronted with a contradiction between accelerating efficiency and growth on the one side and sustainability on the other. In light of the above observations, this theoretical/conceptual contribution examines the following research question: To what extent can the concepts of “resonance” and “sub-politics” help us to analyse the contradiction between social acceleration and sustainability at the level of the subject (in vocational education)?

KW - Berufliche Bildung

KW - sub-politcs

KW - resonance

KW - alienation

KW - acceleration

KW - growth

KW - sustainability

KW - vocation education

KW - critique

KW - transformation

UR - https://d-nb.info/1353048039

M3 - Aufsätze in Konferenzbänden

SN - 978-3-8474-2858-9

T3 - AGBFN, Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz

SP - 41

EP - 67

BT - Humane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?

A2 - Tafner, Georg

A2 - Ackermann, Nicole

A2 - Hagedorn, Udo

A2 - Wagner-Herrbach, Cornelia

PB - Verlag Babara Budrich

CY - Leverkusen

Y2 - 22 September 2022 through 23 September 2022

ER -

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. "Wer entscheidet unter welchen Bedingungen über die Nominierung von Kandidaten?"
  2. Produktionsentscheidung
  3. Liquiditätsrisikomanagement in Kreditinstituten
  4. Targeting the Islamic State's religious personnel under international humanitarian law
  5. § 291 Prozesszinsen
  6. Boltanski/Chiapello: Ein feministischer Geist im neuen Kapitalismus?
  7. Forschungsbereiche im Themenfeld Geschlechterverhältnisse und Nachhaltigkeit
  8. Bankability von Photovoltaik-Projekten
  9. Publications on International Economic Law 2013–2014
  10. Diversifizierte Wege in die Hochschule - Erfahrungen der Leuphana Universität Lüneburg
  11. § 57 Anforderungen an Entsorgungsfachbetriebe, technische Überwachungsorganisationen und Entsorgergemeinschaften
  12. Integration operationeller Risiken in die Gesamtbanksteuerung
  13. Strategien, strategische Orientierungen, strategische Entscheidungen.
  14. "... die vom Eisenwerk, das sind ja Bratenfresser ..."
  15. Nahtstellen nachhaltigen globalen Lernens - Philosophieren als (neue) Aufgabe von Unterricht
  16. Boltanski/Chiapello: Ein feministischer Geist im neuen Kapitalismus?
  17. Schulleitungsmonitor Deutschland 2022 - Schulen in sozial benachteiligter und nicht benachteiligter Lage - Gesamtbericht
  18. „… und er würfelt doch!“ Bemerkungen zum Zufall in Gottes Handeln und Sein
  19. Philosophisch-theologische Anstöße zur Urteilsbildung
  20. Zeiten in der Ökotoxikologie
  21. Perspektive Nachhaltigkeit: Zur beruflichen Zufriedenheit und Belastung von psychiatrischen Fachärzten in der ambulanten Versorgung in der Schweiz
  22. Kommentar zur Quantifizierung von sozialen Disparitäten der Bildungsbeteiligung in PISA-E
  23. Geschlechtsspezifische Wirkung von Anreizsystemen?
  24. Geschlechtergerechtigkeit und Nachhaltige Entwicklung - Konturen einer Verbindung
  25. Organisationaler Wandel in Buchverlagen