Institutional change in the German higher education system: From professional dominance to managed education.

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Institutional changes in the German system of Higher Education are remarkable. Within the last 60 years, the system of professional dominance inspired by the Humboldtian model of a rule-governed community of scholars (Scott, 2006; Olsen, 2007) based on values of free inquiry, academic autonomy and self-regulation has gradually transformed to a new regime of managed education (M¸nch, 2011). With the rise of mass education in the late 1960s and 1970s coupled with more fundamental reforms in university governance, the model of professional dominance was already unsettled. Federal control and democratization of Higher Education became guiding pillars of a new era that displaced the initial logic of professional dominance. After three decades of internal democracy and federal control, the system was again challenged by declining student numbers, a low degree of international visibility and the general demand for the reorganizing of public services in the name of competition, innovativeness and cost-efficiency. The typical public universities in Germany encountered a demandñresponse imbalance (Clark, 1998) as with the limited resources outstanding research and high standards in teaching became difficult to realize. The seeds were created for the rise of a new system of managed education with the entrepreneurial university as the emerging organizational form. The hallmarks of managed education are threefold (M¸nch, 2011). First, based on a market ideology the education system has been reformed in the name of competition, excellence and efficiency.
OriginalspracheEnglisch
TitelHandbook on the entrepreneurial University
HerausgeberAlain Fayolle, Dana Redford
Anzahl der Seiten24
ErscheinungsortCheltenham
VerlagEdward Elgar Publishing
Erscheinungsdatum01.01.2014
Seiten112 - 135
ISBN (Print)978-1-78100-701-3
ISBN (elektronisch)9781781007020
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.01.2014

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Works Councils and the Management of Human Resources
  2. Die McDonaldisierung deutscher Museen
  3. The Tail Motion capture, Prohibition of Images
  4. The Myth of Asian Exceptionalism
  5. The role of belief in a just world for (dis)honest behavior
  6. Goldhagen-Debatte
  7. Interculturally Wired, Locally Connected
  8. Elimination des Zytostatikums Ifosfamid während der simulierten Zersetzung von Hausmüll im Labormaßstab
  9. Workshops als Möglichkeit zur Partizipation an der Weiterentwicklung von Studiengängen
  10. Arbeitsplatzdynamik in den Industriebetrieben in Mecklenburg-Vorpommern
  11. Prospects of wireless energy-aware sensors for smart factories in the industry 4.0 era
  12. Neue Bewegung in der Mindestlohndebatte
  13. „L’Internationale des Gouines et des Pédales“
  14. Einführung
  15. Wirtschaftsinformatik
  16. Öffentlichkeiten
  17. The Importance of Expertise
  18. Selbständige Arbeitnehmer oder abhängige Selbständige?
  19. Fiber laser welding of dissimilar titanium (Ti-6A1-4V/cp-Ti) T-joints and their laser forming process for aircraft application
  20. Widerstand und Martyrium
  21. 100 key research questions for the post-2015 development agenda
  22. The German turnover tax statistics panel
  23. Heinrich Roths Forderung nach einer "realistischen Wendung" als Slogan
  24. Kommentierung von: Art. 340 AEUV
  25. Dimensionen und Funktionen des Bildungsbegriffs im langen 19. Jahrhundert
  26. "Künstliche Tiere etc."
  27. Wie entfalten Reallabore Wirkung für die Transformation? Eine embedded-agency perspective zur Analyse von Wirkmechanismen in Reallaboren
  28. Gesprächsprozesse moderieren
  29. Zur Bedeutung des Spiels im Management. F. W. Taylor und F. B Gilbreth
  30. Wie lernen die Generationen?
  31. Flüssiges und phrasiertes Lesen (fluency)
  32. Praktiken der Reflexion in pädagogischen Qualifizierungen
  33. Angst. Zu Transformationen einer Emotion in Ernst Jüngers „In Stahlgewittern“ und seinen originalen Kriegstagebüchern 1914–1918
  34. Kooperationen von Managementberatungsunternehmen
  35. National report Germany
  36. Mädchenarbeit und die Politik des Mainstreaming - alter Wein in neuen Schläuchen - oder frischer Wind
  37. Qualitative Sozialforschung und Hermeneutik
  38. The pencil of cheap nature
  39. Pädagogischer Bezug