How problem-based or direct instructional case-based learning environments influence pre-service teachers’ cognitive load, motivation and emotions: A quasi-experimental intervention study in teacher education

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This study examines the effects of “problem-based”(PBL) and “direct instructional”(DI) case-based learning on secondary school pre-service teachers’(n=641) cognitive load and motivational and emotional factors during the learning process and addresses the inter-relationships. Topic of the case-based environments was classroom-management. The results showed that the students feel greater immersion and increased pleasure in the PBL courses. DI courses are also motivating and they reveal a higher level of anger among the students. In both groups, similar inter relationships between cognitive load, motivation, and emotion were found. Our findings show that case-based learning is effective in both environments but it is better suited to PBL courses.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Education and Human Development
Jahrgang4
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)115-129
Anzahl der Seiten15
ISSN2334-296X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.2015
Extern publiziertJa

Links

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Anforderungen an die Bildkommunikation in Situationen des Fachunterrichts: Bild- und Interaktionskompetenz im Zusammenhang mit fachkulturellen Praktiken
  2. 5. Würzburger Gespräche zum Umweltenergierecht, Klimaschutz durch Bioenergie – Das Recht der Biomassenutzung zwischen Klimaschutz und Nachhaltigkeit 2009
  3. Practice makes perfect? Investigating the effect of the year abroad on L2 pragmatic competence (6th International Pragmatics (IPrA) Conference, Reims, Frankreich)
  4. 'Nationale Kinder- und Jugendliteratur im Prozess der Modernisierung und Internationalisierung - am Beispiel der Bundesrepublik Deutschland und der Türkei' 1995
  5. Workshop des Forums Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft zur „Umsetzung eines Effizienzmarktes – Wie muss ein optimales Anreizsystem ausgestaltet werden?“ - FÖS 2013
  6. "Die poetischen Implikationen der Neptunismus-Vulkanismus-Debatte am Beispiel von Goethes Aufsatz 'Der Kammerberg bei Eger' und Leopold von Buchs 'Mineralogischen Briefen aus Auvergne'"
  7. '... but like, you see, I'm the same now as well': A longitudinal study of the development of L2 discourse competence (31. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), Bremen)
  8. Pragmatic routines in language learning: 'The road less travelled.' (26th Annual Research Symposium of the Royal Irish Academy's National Committee for Modern Language Studies, Maynooth, Irland)
  9. Acquiring 'different strokes': A longitudinal study of the development of L2 pragmatic competence (62. Meeting of the Conference of University Teachers of German in Britain and Ireland (CUTG), Keele, GB)
  10. Wenn aus der Mad Tea Party ein deutsches Kaffeekränzchen wird. Zielkulturelle Adaptionen in Übersetzungen von Kinderliteratur als Mittel zur Bewusstmachung interkulturellen Transfers in der Lehrerbildung.