E-Learning an einer deutschen Universität aus Sicht des Lehrpersonals: Ergebnisse und Handlungskonsequenzen der Universität Lüneburg

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Based upon a sample of N=115 teaching staff members and scientific personnel of the University of Lueneburg, a paper-pencil based cross sectional survey concern-ing e-learning was conducted. We focussed upon general usage of computer and Internet software as well as attitudes towards new media for teaching purposes. Main results: About seventy percent used text documents like Word or PDF docu-ments for teaching purposes, about half of the participants used PowerPoint slides via Internet (server based), one third used the own homepage, and forty percent used the online system MyStudy for teaching purposes. Web and computer-based trainings as well as blogging or Web logs were hardly used or unknown. We found positive attitudes towards e-learning. About half of the participants mentioned need for help concerning instructional design of e-learning. Gender differences in favour of men concerning self-assessment of Internet com-petencies could be found only in a subgroup of staff members (scientific personnel). Internet use measures showed no gender differences. A moderate but significant correlation between Internet related competencies (self assessment) and the interest in digital preparation of traditional course material could be found. These results led to diverse activities. Besides many other already existing e-learning activities an e-learning workshop for teaching staff members was scheduled and will start in October 2007. This coursed is embedded in a complex training pro-gramme for teaching staff. Furthermore a state subsidized project was successfully launched with regard to the creation of e-learning modules for bachelor students and students of the professional school at the Leuphana University of Lueneburg.
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftZeitschrift für Hochschulentwicklung
Jahrgang2
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)9-20
Anzahl der Seiten12
ISSN2219-6994
PublikationsstatusErschienen - 09.2007

Bibliographische Notiz

Literaturverz. S. 19

    Fachgebiete

  • Wirtschaftsinformatik - Blended-Learning, digitale Lehrmedien, E-Learning, Internetnutzung, Webkompetenz

Dokumente

Links

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Vorrangige Probleme von Jugendlichen ohne Ausbildungsvertrag und die Rolle des Sozialarbeiters in der Berufsschule
  2. Jünglinge der Moderne
  3. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  4. A Global Classroom for International Sustainability Education
  5. The Archival Research on Les Immatériaux
  6. Corporate Climate Reporting of European Banks: Are these institutions compliant with climate issues?
  7. Kulinarisches Kino
  8. Öffentliche Nachhaltigkeitssteuerung
  9. Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden in verlängerten Praxisphasen
  10. Organize
  11. Lekcja 3-4
  12. Productivity and the extensive margins of trade in German manufacturing firms: Evidence from a non-parametric test
  13. Modelling the impact of climate change on Tanzanian forests
  14. Umformen faserverstärkter thermoplastischer Kunststoff-Halbzeuge mit metallischen Deckblechen für den Leichtbau
  15. Business Cases for Sustainability
  16. Frühwarnindikatoren und Risikomessung
  17. Kooperationen in der Supply Chain
  18. "Become a Backchannel Icon!"
  19. The media arcane
  20. Comparative Children's Literature
  21. Heidelandschaften: Anpassungsstrategien des Naturschutzes und des Managements
  22. Karriere einer Weltanschauung. Die Welteislehre 1894-1945
  23. Die Reformvorschläge der EU-Kommission vom 30.11.2011 zur Stärkung der Unabhängigkeit des Abschlussprüfers
  24. Kulinarisches Kino
  25. Die unsichtbare Stadt
  26. A People of ‚Patriotic Hearts‘?: German-Americans, U.S. Neutrality, and the Building of an Inclusive Coalition in New Orleans, 1915
  27. The tattooings of cities
  28. Kinderwunschbehandlungen im Ausland
  29. Management von Innovationsprozessen für nachhaltige Entwicklung
  30. Sharing Economy
  31. Gender-Mainstreaming-Aspekte im Rahmen von Anrechnungsverfahren
  32. Messstand zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern vor und nach der Montage auf einer Welle
  33. Jugendhilfe und Schule
  34. Die diskursiven Grundlagen der Politisierung des Schutzes der Privatsphäre
  35. Das Ulrich-HR-Modell in Deutschland
  36. Grundlagen eines kritischen Denkens