Cognitive and affective effects of seductive details in multimedia learning

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The present study integrates cognitive and affective aspects of media processing in order to make an argument for reexamining the current cold cognition perspective in multimedia research in favor of a more integrative perspective. The Cognitive-Affective-Theory-of-Learning-with-Media (CATLM) assumes that students need to become motivated to make full use of their cognitive resources. Therefore, and even though seductive details (sds) are additional interesting but unnecessary pieces of information that do not conform with the coherence principle, their possible motivational role should not be dismissed. Using a 2 x 3-experimental design, participants (N = 123) were asked to learn about biology with multimedia instruction that manipulated modality (text vs. narration) and presence of seductive details (no-sds vs. textual-sds vs. narrated-sds). Results of variance analyses show a modality effect. In addition, moderated mediation analyses with the moderator modality and mediator situational interest confirm the affective mediation assumption with the following two conditional effects. A direct detrimental effect of seductive details on learning performance under the text-condition and an indirect compensatory effect under the narration-condition were shown.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftComputers in Human Behavior
Jahrgang44
Seiten (von - bis)267-278
Anzahl der Seiten12
ISSN0747-5632
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.2015
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Wie geht die Geschichte aus? Spannung und Eschatologie in Stifters „Nachsommer“
  2. Technopolitiken zwischen Digitaler Souveränität und kollektiver Materialität
  3. Professur für Philosophie, insbesondere kontinentale Philosophie (Organisation)
  4. Privatrecht als Steuerungsinstrument für eine nachhaltige Wirtschaftsordnung
  5. Liquidity, Flows, Circulation: The Cultural Logic of. Environmentalization - 2020
  6. Kognitive Aktivierung im Hauptschulunterricht-Eine Video- und Fragebogenstudie
  7. International Conference on E-Health Networking, Application and Services 2017
  8. Graph Conditional Variational Models: Too Complex for Multiagent Trajectories?
  9. Die Konkrete Utopie der Menschenrechte. Ein Blick zurück in die Zukunft - 2021
  10. 'Branches of an Imaginary Marimba'. The Force of Syncretism in Contemporary Art
  11. Blackbox Schulleitung - Was wissen wir über wirksame Führung an Schulen (nicht)?
  12. Akademie für Raumentwicklung in der Leibniz-Gemeinschaft (Externe Organisation)
  13. 29th International Workshop on Computational Mechanics of Materials - IWCMM29
  14. 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft - DGfE 2018
  15. “The Eye of the Crocodile”: Val Plumwood’s Epiphany and Critical Animal Studies
  16. Leuphana Institute for Advanced Studies in Culture and Society (Organisation)
  17. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik - GDCP 2022
  18. Going Green Education for Sustainability (Fremdsprachentag Berlin-Brandenburg)
  19. Geschlechterverhältnisse und Nachhaltigkeit – Befunde aus Theorie und Praxis
  20. Appropriation of Advertising Strategies in Andrea Zittel’s Work in the 1990’s
  21. 22. Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe PR und Organisationskommunikation - 2015