Rationale Irrationalität oder „Warum lehnen die Intellektuellen den Kapitalismus ab?“: Mises und Nozick als Impulsgeber für die ordonomische Rational-Choice-Analyse von Sozialstruktur und Semantik

Research output: Working paperWorking papers

Authors

Throughout his life, Ludwig von Mises sought to engage in public debate and to address widespread anti-liberal and anti-capitalist sentiments among intellectuals. Taking Mises’ explanation of the anti-capitalism of intellectuals as a point of reference, this article looks at what Robert Nozick offers as an alternative explanation for why intellectuals oppose capitalism. The article then changes the perspective and asks whether Mises and Nozick can inspire methodological lessons to be learnt for the (ordonomic) rational-choice approach. The article claims that both Mises and Nozick call attention to the importance of interdependencies between social structure and semantics.
Translated title of the contributionRational Irrationality or "Why do Intelectuals Disaprove of Capitalism" : Mises and Nozick as Impulse Generator for the Ordonmic Rational-Choice Research Program on Social Strucutre and Semantics
Original languageGerman
Place of PublicationHalle-Wittenberg
PublisherMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Number of pages19
ISBN (print)978-3-86829-202-2
ISBN (electronic)978-3-86829-203-9
Publication statusPublished - 2009
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Editorial: Vorglühen zur Musterfeststellungsklage
  2. Chosen time headways by angry younger and older drivers
  3. Scoring im GENO-Bereich
  4. Report of workshop 'Computer als Medium (Hyperkult VI)', University-of-Luneburg, Germany, July 16, 1997
  5. Lehrerqualität zwischen Kompetenz und Ethos
  6. The Ultimate Election Forecast
  7. Zur Rationalisierung des dreigliedrigen Schulsystems "Verwirrung nach PISA"
  8. Mosaic landscapes provide conservation pockets for an endangered species
  9. Der Weg in die Schule - Passagenbewältigung von Lehramtsanwärtern und -anwärterinnen in Eigenkonstruktion
  10. Schule wird durch Druck erst gut!?
  11. Limitations of Protected Areas Zoning in Mediterranean Cultural Landscapes Under the Ecosystem Services Approach
  12. Effects of prescribed burning on plant available nutrients in dry heathland ecosystems
  13. Schwellenwerte im Arbeitsrecht
  14. Die Thematisierung von »Kindern« in der Kinder- und Jugendhilfe
  15. Die Geburt der Erziehung aus dem Geist der Utopie des "guten Staates"
  16. Einleitung
  17. Automatisierte Ermittlung von Umweltwirkungen entlang der Wertschöpfungskette
  18. Inklusionsorientierte Lehrkräftebildung an der Leuphana Universität Lüneburg - Entwicklung und Implementation von Basisqualifikation und Profilstudium
  19. Intrinsic human elimination half-lives of polychlorinated biphenyls derived from the temporal evolution of cross-sectional biomonitoring data from the United Kingdom
  20. Integrating Green and Sustainable Chemistry into Undergraduate Teaching Laboratories
  21. "Recht und billig"
  22. On how business students’ personal values and sustainability conceptions impact their sustainability management orientation
  23. Zu einem unbekannten Brief von Hermann Ungar
  24. Linking Transitions to Sustainability
  25. Changing climate patterns risk the spread of Varroa destructor infestation of African honey bees in Tanzania
  26. Das Konzept von Lesekompetenz in der DESI-Studie
  27. PowerPoint. Präsentieren in Wissenschaft und Wirtschaft
  28. Medien und Kultur
  29. Doing Popkultur
  30. Degradation of the tricyclic antipsychotic drug chlorpromazine under environmental conditions, identification of its main aquatic biotic and abiotic transformation products by LC-MS n and their effects on environmental bacteria
  31. Zum Einfluss von Gleichaltrigen (Peers) auf die Persönlichkeitsentwicklung
  32. Controlling invasive plant species in ecological restoration
  33. Setting the research agenda for measuring sustainability performance