Citizen Science-Based Monitoring of Cavity-Nesting Wild Bees and Wasps – Benefits for Volunteers, Insects, and Ecological Science

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Citizen science approaches are promising for raising awareness about the sensitivity of pollinators to environmental changes and simultaneously gathering data about their biology. Questions remain, however, about citizens’ ability to gather accurate data. Here, we present a citizen science monitoring approach of cavity-nesting wild bees and wasps in agricultural landscapes across Germany. By using nesting observation blocks (NOBs), which consist of individual wooden boards screwed together, volunteers record the colonisation and development of cavity-nesting Hymenoptera. To do this, they open the NOBs monthly and photograph each board individually. We tested if volunteers can be trained to accurately identify taxa from photographs by offering identification courses and an online quiz. For that purpose, twelve volunteers without taxonomic knowledge identified and counted larvae and cocoons of wild bees and wasps in 4,203 occupied cavities: 92.4% were correctly identified, 4.8% were incorrectly identified, and 2.8% were unidentifiable by experts. These results indicated that volunteers unfamiliar with these taxonomic groups successfully gained a high level of knowledge within one season supported by identification trainings. Using Wald chi-square tests, successful identification was mainly affected by the variability of the taxon. In view of increasing public demand for habitat restoration to halt and counteract declining pollinator populations, the proposed citizen science monitoring approach offers an opportunity for every interested citizen, regardless of their background knowledge, to engage with wild bees and wasps, and gain knowledge about their ecology.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftCitizen Science: Theory and Practice
Jahrgang9
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten12
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 04.09.2024

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2024 The Author(s).

DOI

Zuletzt angesehen

Projekte

  1. Veränderliches Küstenklima - Evaluierung alternativer Anpassungsstrategien im Küstenschutz, Teilprojekt 06: "Perzeption und Kooperation"
  2. Mirkostrukturelle Entwicklung in artungleichen AI/Ti-Grenzflächen erzeugt unter Nichtgleichgewichtsbedingungen bei Festphase-Prozessen
  3. Theology at the Crossroads: Metaphysics, Nihilism and the Critique of Modernity in the Works of Robert W. Jenson and David Bentley Hart
  4. Analyse der Entwicklung einer Klimaanpassungsstrategie für Niedersachsen im Rahmen des Forschungsverbundes Klimafolgenforschung (KLIFF)
  5. Integration and Inclusion of Migrant Children and Families in Early Childhood Education. A comparative perspective on Norway and Germany
  6. Mehrebenen Steuerung hochschulspezifischer Ressourcen Portfolios: Von der professionellen Bürokratie zu kollaborativen Wissensnetzwerken
  7. Lehrinnovation in der Studieneingangsphase 'Mathematik im Lehramtsstudium' - Hochschuldidaktische Grundlagen, Implementierung und Evaluation
  8. Internetgestützte Nachhaltigkeitsberichterstattung der DAX 30-Unternehmen in Kooperation mit dem Centre for Sustainability Management, CSM
  9. Machbarkeitsstudie zur Operationalisierung einer interaktiven, virtuell unterstützten Lernumgebung zur Stärkung von Nachhaltigkeitskompetenzen
  10. Informelles Lernen und informelle Bildung für mehr Bildungsgerechtigkeit? Dimensionierungen des Lernens und der Bildung – eine kritische Analyse
  11. Lebenswelt Hochschule (als Teilprojekt des interdisziplinären Gesamtprojekts „Nachhaltige Entwicklung im Kontext universitärer Aufgabenstellungen“)
  12. Methoden zur Anwendbarkeit des Benign by Design Konzepts für die biologische Abbaubarkeit in der Umwelt am Beispiel der ionischen Flüssigkeiten