Affective States and Risky Driving Behavior of Novice and Young Drivers

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAbstracts in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Authors

Although general car safety has increased considerably and at the same time accident numbers have decreased remarkably on average in the European Union during the last years, the percentage of novice and young car drivers involved in heavy car accidents is still remaining dramatically high, e.g., in Germany more than twice as high compared to older and more experienced drivers based on their proportion of the driving population. Traffic psychological research shows that maladjusted driving behavior caused by affective states is a main contributor to traffic accidents. Therefore, our current experimental study analyzes this influence of affective states on driving performance with regard to novice and young drivers. In an experimental scenario affective states (positive vs. negative valence) were induced in participants and subjects were then asked to drive predefined routes in a driving simulator. Results indicated that drivers drove significantly faster in a positive affective state compared with drivers in a negative affective state. This effect was pronounced by trend for novice drivers.
OriginalspracheEnglisch
Titel49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie : Supplement to Psychological Test and Assessment Modeling
HerausgeberOnur Güntürkün
Anzahl der Seiten1
VerlagPabst Science Publishers
Erscheinungsdatum2014
Seiten569
ISBN (Print)978-3-89967-993-9
ISBN (elektronisch)978-3-89967-994-6
PublikationsstatusErschienen - 2014
Veranstaltung49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 2014: Vielfalt der Psychologie - Ruhr-Universität Bochum , Bochum, Deutschland
Dauer: 21.09.201425.09.2014
Konferenznummer: 49
https://www.dgps.de/index.php?id=143&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1460&cHash=e884e042707525f16e392540098ceb35

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Carbon–biodiversity relationships in a highly diverse subtropical forest
  2. Education for Sustainable Development Strategies in German Universities.
  3. Strongly diverging population genetic patterns of three skipper species
  4. "Der Doppelprozeß des Nehmens und Gebens". Ernst Cassirer über Hölderlin
  5. ‘Heroes aren’t always so great!’–Heroic perceptions under mortality salience
  6. Es gibt so viel zu, warum gegen evidenzbasiertes Management polemisieren?
  7. Linie und Körper. Parametrisierte Entwurfsumgebungen in der Architektur
  8. Öffentlichkeitsbeteiligung und EU Hochwasserrisikomanagement-Richtlinie
  9. Heuschrecken-Gemeinschaften aus Sandrasen im Emsland (Nordwest-Deutschland)
  10. Prioritize grassland restoration to bend the curve of biodiversity loss
  11. Rapid upwards spread of non-native plants in mountains across continents
  12. Un épisode du débat contemporain autour de l'anthropologie philosophique
  13. Indikatoren für eine diskursive Evaluation transdisziplinärer Forschung
  14. The scope of professional preoccupation in active retirement in Germany
  15. Nachhaltiges Wirtschaften aus Sicht des "Business Case of Sustainability"
  16. Aktualität im Vergangen: Eine Lektüre von The Fate of Art nach 25 Jahren
  17. Paradigmen und Konzepte zum Einsatz digitaler Medien im Musikunterricht
  18. Leitfaden interoperabler Assistenzsysteme - vom Szenario zur Anforderung
  19. Sustainability-Oriented Business Model Assessment—A Conceptual Foundation
  20. A strategic decision support tool for indicating airport sustainability
  21. Can I believe what I see? Data visualization and trust in the humanities
  22. Can guided introspection help avoid rationalization of meat consumption?
  23. Les villes artificielles comme espaces de formation de l’ordre politique
  24. Gelingende Ethik-Lehre in der Medizin. Erkenntnisse aus der Lehrforschung
  25. Mosaic landscapes provide conservation pockets for an endangered species
  26. Studentische Perspektiven auf die Qualitätsoffensive Lehrerbildung Musik
  27. Heterogenität, Inklusion und Sachunterricht: Beiträge der Hochschulbildung?
  28. Belief in Free Will Is Related to Internal Attribution in Self-Perception
  29. Research and Development as a Competence Creating Business in a Business