Affective States and Risky Driving Behavior of Novice and Young Drivers

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAbstracts in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Authors

Although general car safety has increased considerably and at the same time accident numbers have decreased remarkably on average in the European Union during the last years, the percentage of novice and young car drivers involved in heavy car accidents is still remaining dramatically high, e.g., in Germany more than twice as high compared to older and more experienced drivers based on their proportion of the driving population. Traffic psychological research shows that maladjusted driving behavior caused by affective states is a main contributor to traffic accidents. Therefore, our current experimental study analyzes this influence of affective states on driving performance with regard to novice and young drivers. In an experimental scenario affective states (positive vs. negative valence) were induced in participants and subjects were then asked to drive predefined routes in a driving simulator. Results indicated that drivers drove significantly faster in a positive affective state compared with drivers in a negative affective state. This effect was pronounced by trend for novice drivers.
OriginalspracheEnglisch
Titel49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie : Supplement to Psychological Test and Assessment Modeling
HerausgeberOnur Güntürkün
Anzahl der Seiten1
VerlagPabst Science Publishers
Erscheinungsdatum2014
Seiten569
ISBN (Print)978-3-89967-993-9
ISBN (elektronisch)978-3-89967-994-6
PublikationsstatusErschienen - 2014
Veranstaltung49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 2014: Vielfalt der Psychologie - Ruhr-Universität Bochum , Bochum, Deutschland
Dauer: 21.09.201425.09.2014
Konferenznummer: 49
https://www.dgps.de/index.php?id=143&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1460&cHash=e884e042707525f16e392540098ceb35

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Frank Wessel

Publikationen

  1. Empirisch fundierte Sprachkritik
  2. Grünland spielt eine wichtige Rolle für die Vielfalt und für das Klima
  3. Was ist am Lehrerberuf wirklich belastend?
  4. Das smartphone als steuerungseinheit im smart home
  5. Abschluss mit Anschluss
  6. Review: Anonymous agencies, backstreet businesses and covert collectives: Rethinking organizations in the 21st century (by Scott C. R. Stanford, CA: Stanford University Press, 2013. 272 pp. ISBN 9780804781381.)
  7. Uncertainty and sustainability in the management of rangelands
  8. Popmusik-Vermittlung zwischen Schule, Universität und Beruf
  9. Übergewicht
  10. Organizational Theory Development
  11. Matheprofis im Gespräch - Kleingruppenarbeit im Mathematikunterricht
  12. § 844 Ersatzansprüche Dritter bei Tötung
  13. Consumer preferences determine resilience of ecological-economic systems
  14. Atomkraft ist nicht wettbewerbsfähig
  15. Picturing the World for Children: Early Nineteenth-Century Images of Foreign Nations
  16. "Unendlich brennen wir am angstgepeitschten Pol"
  17. Capitalismo e linee di fuga
  18. An der goldenen Nabelschnur / Attached by an Umbilical Cord of Gold
  19. Emotional appropriateness and decision making
  20. Ecopreneurship and Competitive Strategies
  21. Forwords
  22. LFB-Labs-digital: Schülerlabore als Ort der Lehrkräftefortbildung in der digitalen Welt
  23. Tourist Trend Research by Trend Screening
  24. REACH and the Role of Stakeholders in its Socio-Economic Analysis
  25. Digitalisierung und Arbeitsorganisation: Narrative, Praxis und Gestaltungsoptionen
  26. Terpenoids tame aggressors
  27. Einstellungschancen von Älteren
  28. Philosophy of Religion
  29. Kultur-Evolution: Partizipation und Nachhaltigkeit
  30. Transformation - Kultur - Geschlecht
  31. Die Okkupation des Raumes
  32. Sustainability-Related Innovation and Sustainability Management
  33. Structural pattern of a near-natural beech forest (Fagus sylvatica) (Serrahn, North-east Germany)
  34. Die Regulierung von Carework im Privathaushalt
  35. Ein diversitätssensibles Einspielen
  36. Der Auftrag der Schule - heute