Sustainability in Higher Education

Research output: Contributions to collected editions/worksArticles for encyclopediaResearch

Authors

Since sustainable development has emerged as a normative guiding idea at the global level, it has been perceived as a “moving target” that requires deliberation and social learning processes. Consequently, the notion of learning for sustainability figures prominently in both academia and policy, and learning and education are increasingly considered important features in this regard. Education for sustainable development was first introduced in 1992 at the United Nations Conference on Sustainable Development and has since developed into a well-established educational field. Additional momentum has been gained through the UN Decade of Education for Sustainable Development (2005–2014). This is even more so with the ongoing follow-up program “ESD for 2030” in which a direct link to the Sustainable Development Goals (SDGs) has been made. While the implementation of this vision is supported in all educational sectors, it is higher education that has a key role to play in the overall process of striving for sustainable development. Universities generate and transfer relevant knowledge, as well as enable future change agents to contribute to a sustainable future. In addition, they act in their own organizational practice as a role model and contribute through societal outreach and service. This bibliography contains a selection of papers and volumes on themes discussed in the area of sustainability in higher education. It covers the Historical Context, various areas of universities activities and different disciplinary and regional approaches. Emphasis is given on educational activities and thus the research and practice of teaching and learning on the micro- level (courses) and the macro-level (programs).
Original languageEnglish
Title of host publicationOxford Bibliographies in "Education"
EditorsAnne Hynds, Luanna Meyer
PublisherOxford University Press
Publication date21.04.2021
DOIs
Publication statusPublished - 21.04.2021

Recently viewed

Publications

  1. Versicherungen für Vorhaben im Bereich des Flächenrecycling
  2. Kollegiales Miteinander - Engagement in der Nachwuchsförderung
  3. Ist die Einschränkung der Erbschaftssteuerfreiheit einer Zugewinnausgleichsforderung gemäß § 5 Abs. 1 S. 2 und 4 ErbStG verfassungswidrig?
  4. Fußball in der Schule - ein Reizthema!
  5. Aufgaben und Aufgabenkulturen
  6. Modellrisiken und Verhaltensrisiken
  7. Geschlechterverhältnisse & Nachhaltigkeit
  8. Partizipationsformen von Kindern und Jugendlichen am Beispiel des außerschulischen Umweltbildungskonzepts von Greenpeace
  9. Digital-gestütztes Üben im Sportunterricht
  10. Was aber ist Wildnis? – Wildnis und kulturelle Vielfalt
  11. "Post"– "Pop"– "Pseudo"? – Zur Diskussion popfeministischer Zeitschriften als Arenen der (Re-)Artikulation feministischer Öffentlichkeiten.
  12. Die Bedeutung digitaler Medien für Jugendliche mit Fluchterfahrung
  13. NachhaltigZeit
  14. Servicios Ecosistémicos en Latinoamérica
  15. Mechthild Rumpf, Ute Gerhard, Mechtild M. Jansen (Hrsg.): Facetten islamischer Welten
  16. Success Factors of Biofuel Feedstock Investments
  17. Black Box History
  18. Kritisches Weißsein als reflexive und analytische Praxis zur Professionalisierung im Bildungsbereich
  19. Mbembe, Achille: Kritik der schwarzen Vernunft. Berlin: Suhrkamp 2014. 332 Seiten. [978-3-518-58614-3]
  20. Zum Einkommensreichtum Älterer in Deutschland
  21. Entrepreneurial marketing and the role of information
  22. Editorial: Die intime Stadt – Kulturen queerer Verbindung
  23. Preisbildung auf Informationsmärkten am Beispiel kommerzieller Datenbanken
  24. Didaktik des Sachrechnens in der Grundschule / Marianne Franke