Stakeholder and citizen involvement for Water Framework Directive implementation in Spain: Three case studies from Andalusia, Cantabria and Catalonia

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

Authors

Water is traditionally a topic of extremely high importance in Spain. A river basin management approach has been employed since the 1920s through River Basin Organisations, so-called Hydrographic Confederations. The European Water Framework Directive (WFD) was transposed into Spanish law through adaptation of the Water Act in 2003, during a period in which water management was becoming a major area of political and social conflict in Spain. WFD implementation opened the door to the involvement of new groups in water policy, such as environmental groups, the scientific community, social movements and citizens. Interviewed participants reported having neither improved their knowledge about the WFD and sustainable water management, nor learned about new participative methodologies or the perspectives of different stakeholders. According to Oficína de Participación Hidrológica de Cantábria (OPHC), the majority of measures comprising their list are conducive to WFD aims and target the main water management issues within the sub-basins.
Original languageEnglish
Title of host publicationParticipation for Effective Environmental Governance : Evidence from European Water Framework Directive Implementation
EditorsElisa Kochskämper, Edward Challies, Nicolas W. Jager, Jens Newig
Number of pages26
Place of PublicationLondon
PublisherRoutledge Taylor & Francis Group
Publication date2018
Pages64-89
ISBN (print)978-1-138-71329-1
ISBN (electronic)978-1-315-19364-9
DOIs
Publication statusPublished - 2018

Recently viewed

Publications

  1. Citizen Linguistics: Spracheinstellungsforschung online. Das Beispiel der Schweizer Dialekte
  2. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  3. Die EuErbVO und das neue Privileg in internationalen Erbfällen nach Art. 913 Abs. 3 Code civi
  4. Effects of plyometric training on postural control in static and dynamic testing situations
  5. Repeated sampling detects gene flow in a flightless ground beetle in a fragmented landscape
  6. Media-Educational Habitus of Future Educators in the Context of Education in Day-Care Centers
  7. Politisierung des Rechts und Verrechtlichung der Politik durch das Bundesverfassungsgericht?
  8. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  9. Sprechen, Schreiben, Programmieren. Digitalisierung alter Kulturtechniken oder digitale Kultur?
  10. Rhetorische und phonetische Einflussfaktoren auf die Qualität von Telefonverkaufsgesprächen
  11. Professionalisierung von Lehrpersonen für Forschendes Lernen - Herausforderungen und Grenzen
  12. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  13. Social theatre as a tool for environmental learning processes: a case study from Madrid, Spain
  14. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als orientierendes Konzept für die Arbeit von Kitas
  15. Nachhaltigkeitskommunikation bezogen auf Bildungsinstitutionen für Kinder unter sechs Jahren
  16. Kompetenzorientierter Umgang mit Normabweichungen beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch
  17. Improving Deficiencies? Historical, Anthropological, and Ethical Aspects of the Human Condition
  18. Lexikalische Erwerbsstrategien auf der Basis primärsprachenunterrichtlicher Wortschatzarbeit
  19. "Auschwitz drängt uns auf einen Fleck": Judendarstellung und Auschwitzdiskurs bei Martin Walser
  20. Zukünftiges Engagement der Studierendeninitiative Greening the University - wie es weiter geht