Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production: The Contribution of Input, Processing, and Output Anxiety

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The aim of this study was to investigate the effects of cognitive task complexity and individual differences in input, processing, and output anxiety (IPOA) on L2 narrative production. The participants were enrolled in a bilingual secondary educational program. They performed two narrative tasks in speech and writing. The participants' level of anxiety was assessed using the IPOA scale (MacIntyre and Gardner 1994). The results demonstrate that spoken and written modalities are influenced differently by anxiety with the impact of output anxiety being significantly stronger in speech than in writing. Another important finding was that input and processing anxiety had both facilitating and debilitating effects on learners' L2 output. As regards the effect of task complexity on participants' narratives, the findings suggest that the different stages of language production need to be taken into account when categorizing tasks on the basis of the cognitive load they impose on learners.
Original languageEnglish
JournalApplied Linguistics
Volume37
Issue number2
Pages (from-to)155-174
Number of pages20
ISSN0142-6001
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2016

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Recent research and developments on wrought magnesium alloys
  2. (Pop)Kulturelle Öffentlichkeiten im Kontext der Neuen Rechten
  3. Non-invariance? An Overstated Problem With Misconceived Causes
  4. Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten (Nawi-In)
  5. Nationale und internationale Kooperationen und Dissemination
  6. Medienentwicklung und Medienpädagogik: Künstliche Intelligenz
  7. Media use in Germany around the attacks in the United States
  8. Latente Bewertungsmuster in komplexen Entscheidungsprozessen
  9. Eine strukturelle Version der Theorie der Statusinkonsistenz
  10. Eigene Wege entdecken - Das Linzer Konzept der Klassenführung
  11. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  12. Convergence of adaptive learning and expectational stability
  13. Controlling invasive plant species in ecological restoration
  14. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  15. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  16. Action tendencies and characteristics of environmental risks
  17. Was haben kommunale Bildungslandschaften mit Bildung zu tun?
  18. Was bleibt? Einige Überlegungen zum Medienereignis WikiLeaks
  19. Vom Konzept zur Konzeption: Das Sozioökonomische Curriculum
  20. Transdisciplinary sustainability research in real-world labs
  21. Tackling the knowledge-action gap in sustainable consumption
  22. Putting sustainable chemistry and resource use into context
  23. Pre-service teachers’ beliefs about multilingualism in school
  24. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  25. Kompetenzmessung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung.
  26. Kita und Kommune - Partner für eine nachhaltige Energiewende
  27. I’m so sorry
  28. Global temporal typing patterns in foreign language writing
  29. Geschlechtsspezifische Differenzierung im Förderunterricht
  30. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration
  31. Forschendes Lernen im Masterstudiengang Systems Engineering
  32. Die naturkundlichen Modelle von Leopold und Rudolf Blaschka
  33. Die Einführung der fachkundigen Stellungnahme bei der Ich-AG
  34. Didaktische Materialien im mathematischen Anfangsunterricht
  35. Bilanz von neun Jahren SINUS an Grundschulen in Deutschland
  36. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  37. A systematic literature review of machine learning canvases
  38. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  39. "Werkzeuge" des unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagements
  40. Unterricht gemeinsam planen, durchführen und nachbesprechen
  41. Understanding the gender gap in immigrant entrepreneurship
  42. Transdisciplinary institutionalization in higher education
  43. Stabilisierung durch Implementieren, Sichern und Evaluieren
  44. Special aspects of TIMSS related to mathematical education
  45. Photodegradation of micropollutants using V-UV/UV-C processes
  46. Nachhaltigkeit, Wissensgesellschaft und lebenslanges Lernen
  47. Mediale Teilhabe in Technologien relationaler Verschaltung
  48. Learning from Indigenous Populations and Local Communities