Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production: The Contribution of Input, Processing, and Output Anxiety

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The aim of this study was to investigate the effects of cognitive task complexity and individual differences in input, processing, and output anxiety (IPOA) on L2 narrative production. The participants were enrolled in a bilingual secondary educational program. They performed two narrative tasks in speech and writing. The participants' level of anxiety was assessed using the IPOA scale (MacIntyre and Gardner 1994). The results demonstrate that spoken and written modalities are influenced differently by anxiety with the impact of output anxiety being significantly stronger in speech than in writing. Another important finding was that input and processing anxiety had both facilitating and debilitating effects on learners' L2 output. As regards the effect of task complexity on participants' narratives, the findings suggest that the different stages of language production need to be taken into account when categorizing tasks on the basis of the cognitive load they impose on learners.
Original languageEnglish
JournalApplied Linguistics
Volume37
Issue number2
Pages (from-to)155-174
Number of pages20
ISSN0142-6001
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2016

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Services from plant-pollinator interactions in the Neotropics
  2. Solution for spillway chute aeration through bottom aerators
  3. Wood-pastures in a traditional rural region of Eastern Europe
  4. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  5. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  6. Aufbau und Führung von Nachhaltigkeitsmarken in Social Media
  7. Biologische Vielfalt und Bildung für nachhaltige Entwicklung
  8. Nachhaltigkeitskompetenzen in Unternehmen und Organisationen
  9. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  10. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  11. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  12. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  13. Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht?
  14. Freie Pizzawahl für Informatiker und Wirtschaftsinformatiker
  15. International sojourn experience and personality development
  16. Biografische Berufswege im Horizont der Gilde Soziale Arbeit
  17. Strategien von Grundschulkindern im Umgang mit Verhältnissen
  18. Polyfluoroalkyl compounds in the East Greenland Arctic Ocean
  19. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  20. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  21. Climatic distribution of tree species in the Atlantic Forest
  22. Global assessment of the non-equilibrium theory of rangelands
  23. Paarbeziehung und Familie als vertragsförmige Institutionen?
  24. CODA - A Groupbase System For Cooperative Design Applications
  25. Editoral: Theoretische Autonomie oder Kritik der Kriminologie?
  26. Design and Development of a Livestock Food Monitoring System
  27. European Management Styles: Gaining Insights from Stereotypes
  28. Religionsunterricht in der konsequent pluralistischen Schule
  29. Expérimentation et évaluation du portail TELL ME MORE CAMPUS
  30. Pathways of Data-driven Business Model Design and Realization
  31. Die Tradition der Pädagogik und die Selbstkritik der Moderne
  32. Armut und Gesundheit - Herausforderung für die Soziale Arbeit
  33. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  34. GeR/GeRS (Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen)